Zevende week (16 - 22 juli 2017)

 

Zondag 16 juli  (Diélette - Cherbourg  32 nM)

Inderdaad blijkt de beweegbare klep stuk te zijn. Ze laten die bij een waterstand van ca. 2,50 meter in de binnenhaven, een meter zakken, zodat je er dan met 1,50 meter diepgang door kunt. Voor ons, met 2 meter diepgang, iets later. Echt weer op zijn Frans, om daar bij het aanmelden bij de havenmeester, niets van te melden. Ik hoorde het toevallig van onze Engelse buurman. Ze gaan het in augustus blijkbaar fixen. Het wordt nu erg nipt met de stroom. We gaan zo een poging wagen. 

Om 12:00 uur stond de peilschaal op iets meer dan 2,00 meter, zodat wij weg konden. De koers was zodanig, dat de ronding van Cap la Hague net aan de wind bezeild was. Wind NW, ca. 10 knopen. We liepen rond de 6 à 7 knopen door het water en de snelheid over de grond liep steeds op. Eenmaal in de Race van Alderney, klokten we 14 mijl over de grond. wind tegen tij, dus er waren wel wat golfjes, maar we hadden erger verwacht. Na de ronding van de kaap gingen we ongeveer voor de wind en door de golven was de snelheid door het water maar net boven de 2 mijl. Poosje motor bij dus. Na de warrige golven konden we weer zeilen. Rond 16:00 uur, konden we in een box afmeren.

Guus had de beurt om te koken, dus het werd een eenvoudige maaltijd; soep uit een pakje en aardappelpuree met verse bietjes, als vleesvervanger, een heerlijke vegetarische schnitzel van Linda Mccartney. Na het eten om 21:00 uur nog even met Auke gevideofoond. In de haven is het later windstil en heerlijk zomers. 

 

Op een of andere manier heb ik per ongeluk alle reacties gewist. Ook niet meer terug te halen. Overigens zijn nieuwe reacties van harte welkom, respons is altijd leuk. We zien aan de statistieke, dat het blog al meer dan 800 bezoekers (bezoeken) heeft gehad dit jaar, terwijl het maar in heel kleine kring bekend is gemaakt.

Maandag 17 juli eerst lekker uitgeslapen, toen de boot in een andere box gevaren, omdat de wind 180 graden was gedraaid, van Oost naar West, vouwfietsen opgezet en eerst maar eens naar de Carrefour gereden, om de bootvoorraad aan te vullen, daarna nog eens wat rondgekeken. 

 

Dinsdag 18 juli, na het zout van de boot eens te hebben afgespoten, zie ik op de steiger schuin tegenover, Paulien van de Zee/deler staan, die we kennen van Wolphaartsdijk en vooral steeds in het buitenland tegenkomen. Zij blijken net aangekomen te zijn, rechtstreeks uit Nieuwpoort. 200 mijl voor de wind gezeild, met Evert en hun zoon Matthijs, die van avond ook weer met iemand kon terugrijden naar Nederland, die als bemanning bij een andere net gearriveerde Nederlandse boot wisselde.

Wij gaan 's-Middags een stuk fietsen langs de kust, richting Barfleur. Een verrassend leuk tochtje.

's-Avonds komen Evert en Paulien nog even op de koffie. Later gaat het onweren en hard regenen. We maken het binnen gezellig en ervaren als een afwisseling van het mooie weer wat we steeds hadden.

 

 

Woensdag 19 juli 2017  (Cherbourg - St. Vaast  28 nM)

Tijd om weer eens verder te trekken. Vandaag willen we naar St. Vaast-la-Hougue. Die haven is voorzien van een deur, die bij half tij dicht gaat, zodat de haven niet leegloopt. Als je te vroeg aankomt, moet je nog een poos ankeren, wat met de voorspelde wind nu weinig comfortabel is. De deur gaat vandaag om 16:45 open, daarom vertrekken we om 13:30 uur. In het begin, voor de wind, kunnen we door het water amper 2 knopen halen, dit trekt steeds aan, we kunnen steeds wat oploeven, omdat we rond de kaap van Barfleur varen en uiteindelijk lopen we 7,5 knoop door het water. De stroom geeft nog een extra zetje, zodat we over de grond ruim 10 knopen lopen. Om 17:30 meren we af in St. Vaast. In de haven loopt nog een harde dwarsstroom, zodat ik een tweede poging nodig heb, om recht de nog enig beschikbare box in te kunnen varen. Op het log staat 22 mijl, dus 6 mijl cadeau door de stroom.

Van onze Belgische buren horen we, dat gisteren het archief van het museum op het eilandje Tatihou, waar we op de heenreis nog waren, door blikseminslag is afgebrand. Een aantal in depot opgeslagen schilderijen zijn daarbij verloren gegaan. Omdat het al bijna laagwater was, en de brandweer naar het eiland moest, hebben ze de deur van de haven een uur langer open gehouden, waardoor zeilschepen in de haven aan de grond zaten. De overige brandweerlieden zijn met het amfibie-vaartuig overgebracht.

 

Dit is een echt vakantieplaatsje, daarom blijven we hier nog een aantal dagen. Ook gaat het nog hard waaien, zodat we toch niet gevaren zouden hebben. We wandelen wat, we fietsen eens naar Barfleur, we bezoeken fort La Hougue, en vermaken ons prima. Er liggen op onze steiger zo'n 8 Nederlandse zeilers. In Nederland wordt nu de Vierdaagse van Nijmegen gelopen onder zeer warme omstandigheden, in Zuid-Engeland, waar de Hardebolle is, waait het W 9 Bft, In Blankenberge, waar de Dinges ligt, is er de eerstkomende tijd harde ZW wind. Zoals het er nu, vrijdag 21 juli uitziet, is dat we zondag a.s. weer verder trekken. Mogelijk Carentan en als we daar niet op tijd zijn om over de ondiepte te kunnen, Grandcamp-Maisy.

Vanavond hebben we gegeten in Le Chasse Maree, een Michelin Restaurant en aanbevolen in de Gault Milliau. Grote klasse en toch voor een acceptabele prijs.