Zondag 22 juni 2014

Vandaag steken we de Kalmarsund over van Färjestaden naar Kalmar; een afstand van 3 mijl. We liggen midden in de stad op 300 meter van het station. Vandaag komt Aart het team versterken. Via vliegveld Stockholm en vliegveld Kalmar arriveert hij om 19:30 uur op het station.

We praten bij tot laat in de avond.

Maandag 23 juni 2014

We zijn vroeg op en gaan na het ontbijt in Kalmar op zoek naar een mogelijkheid om gas te regelen voor de oven en kooktoestel. We hadden al vernomen dat Campinggaz in Zweden niet verkrijgbaar is. Tot onze verbazing blijkt de locale watersportwinkel Campinggaz te verkopen; hij neemt lege flessen in, laat deze 150 km verderop vullen met butaangas en verkoopt ze weer. We betalen wel de hoofdprijs (€ 40,--voor 2,8 kg) maar zijn er wel mee gered.

Om Aart gelegenheid te geven wat te wennen, maken we vandaag een tochtje van maar 18 mijl naar het dorpje Borgholm  op het eiland Ölland. Na aankomst maken Aart en Guus een mooie wandeling door een prachtig natuurbos naar het Borgholm kasteel, wat boven op een heuvel ligt.

Bij het havengeld is inbegrepen toegang tot de sauna van het naastgelegen hotel. Aart en Guus gaan na het avondeten daar eens wat energie opdoen.

Dinsdag 24 juni 2014

Vandaag een heuglijke dag; Jan is jarig! Zodoende hebben we bij de koffie wat lekkers. Rond 9:30 uur vertrekken we. De koers is NW, de wind uiteraard ook. Het wordt dus de hele dag kruisen. De afstand op de kaart is 30 mijl. Na enkele uren krijgt Aart last van zeeziekte en spuugt de verjaardagskoeken van Jan weer overboord, zodat de locale visstand er ook nog van profiteert. Om 15:30 uur lopen we Oskarshamn Ernermar binnen, met 36 mijl op het log. Een heel rustig haventje. Wifi via het tegenovergelegen hotel. Aart is al snel weer opgeknapt en ontpopt zich als een ware kok.

Woensdag 25 juni 2014

Vandaag willen we grote stukken door het scherengebied varen. De koers is overwegend noord en de wind aanvankelijk ook. Dit houdt in, dat we door de vaak zeer smalle geultjes tussen de rotsen eerst een paar uur gaan motoren. In de felle zon, met een koele wind, zien we een prachtig landschap aan ons voorbij glijden. Daarna zeilen we een aantal uren, aan de wind kruisen met NO 3/4, vervolgens valt de wind geheel weg en gaan we de scheren weer in, waarbij we weer schitterende uitzichten hebben. Met name de Spårosünd is erg mooi.

Om ca. 19:00 uur arriveren we in de Västervik marina, met 48 mijl op het log. (de afstand op de kaart is 42 mijl). De havengelden zijn de helft van de naastgelegen haven. We betalen hier 180 SEK, wat ongeveer € 20,-- is. Dit alles inklusief, zelfs een sauna (bastu heet dat hier). Je moet dan van te voren opgeven bij de havenmeester, zodat hij hem kan opstoken. Aart had een scopolaminepleister geplakt en voelde zich vandaag kiplekker.

Donderdag 26 juni 2014

Na Västervik is ons doel vandaag Loftahammar; een heel rustig plaatsje een stuk landinwaarts. Om hier te komen moeten we weer een heel stuk tussen de scheren doorvaren, wat een mooie tocht teweeg brengt. We moeten dat erg alert zijn op onderwaterrotsen, die wel op de kaart staan, maar die je vanaf je boot niet ziet. Ook vandaag was het weer prachtig weer. We hebben 18 mijl op het log. In de avond regent het wat. We maken nog een wandeling door het dorpje met een typisch Zweedse kerk.

Vrijdag 27 juni 2014

Om consistent te blijven, gaan we eerst weer een paar uur door de scheren varen, uiteraard in de felle zon, waardoor ik 's-avonds met verbrand gezicht rondloop. Plan is om vandaag naar Valdemarsvik te varen, wat op het eind van een 12 mijl lange fjord landinwaarts ligt. Na de scheren, kunnen we een mijl of 15 met halve wind langs de kust varen, waarna we de fjord in gaan. Tot aan de haveningang kunnen we zeilen. Op het log zijn er weer 34 mijlen bijgekomen.

De haven is in principe grotendeels nieuw, maar nog niet opgeleverd. Daarom lig je hier de eerste 3 dagen gratis. Ook elektra, wifi, etc. is kosteloos. Valdemarskvik is een gezellig toeristisch plaatsje, met leuke restaurantjes etc. Omdat er voor morgen een regendag wordt voorspeld, besluiten we om dan hier te blijven. 's-Avonds worden Aart en Guus, na een wandeling, door de eigenaar van een nabijgelegen klassieke zeilboot uitgenodigd om deze ook aan de binnenkant te bewonderen. Het is een replica van de beroemde Spray van Joshua Slocum, gemaakt van 7 cm massief polyester. De opbouw is van 4 cm massief polyester. Het geheel is 11 meter lang en weegt 20 ton. Tijdens de bezichtiging en gesprek wordt ons een whisky in de hand gestopt. Heel hartelijke en bevlogen eigenaarsstel.

Zaterdag 28 juni 2014

Zoals voorspeld, is het vandaag een regendag. Tot 11:00 uur was het droog en daarna regende het onophoudelijk. Aart gaat om 8:00 uur al en wandeling langs het water maken en Jan en Guus slapen uit tot 10:15 uur. Na een gezamelijk ontbijt met het hier locaal gekocht zuurdesembrood, gaat Guus nog een stukje hardlopen en wordt het verder een dagje binnen chillen. Marian meldt dat in Zeeland volop de zon schijnt.

Vanavond gaan we ergens in het dorp eten, Jan en Aart trakteren; Jan vanwege zijn verjaardag en Aart om de gastvrijheid te belonen. Uiteraard wordt dit door de schipper zeer gewaardeerd.