Tweede week  (11- 8 juni 2017)

Zondag 11 juni   (Boulogne sur Mer - Dieppe  654 nM)

Vandaag staat een wat langere tocht op de rol: Van Boulogne sur Mer naar Dieppe; een afstand van 54 mijl. Bij een gemiddelde van 5 mijl per uur zo'n kleine 11 uur varen. Onvermijdelijk is dan, dat je een heel tij tegen krijg. Er tegen is hier ook echt tegen, stroomsnelheden op het felst van het tij van rond de 2,5 knoop. Overigens geldt dat natuurlijk ook op de momenten dat je de stroom mee hebt.

We vertrokken om 9:30 uur van de steiger en waren om 10:00 uur buiten.  De verwachte wind was ZW 4-5, later toenemend tot ZW 6 Bft. Met deze verwachtingen, hadden we gisteravond de genua al vervangen door de High Aspect fok. Alles ging voorspoedig. Op ca. halverwege de afstand hebben we ook in het grootzeil een rif gestoken en met snelheden door het water van af en toe tegen de 8 knopen, ging het wat sneller dan verwacht. Het laatste uur waaide het zo hard (af en toe 35 knopen schijnbare wind), dat we het voorzeil maar helemaal hebben ingerold. Zodoende waren we om 19:30 uur in Dieppe. Ondanks de omstandigheden, heeft Adrie onderweg toch kans gezien wat voorbereidingen voor de avondmaaltijd te doen, zodat we vrij kort na aankomst een dampende schotel nasi op tafel hadden. Voor morgen is ook weer harde wind voorspeld, zodat we in Dieppe blijven liggen.

Op maandag 12 juni, word ik als om 8:00 wakker gebeld door Marian, die me met mijn verjaardag feliciteerde. Raar om dan niet thuis te zijn. Zodoende hadden we gebak bij de koffie.
Later op de dag nog een mooie wandeling door het stadje en naar het kasteel gemaakt en om 16:00 uur een verlate lunch voor mijn verjaardag op een terras in de haven gegeten. Verder die dag een aantal felicitaties gehad via de Whattsapp, een heleboel via Facebook en dan heb je toch een beetje verjaardagsgevoel.

Dinsdag 13 juni       (Dieppe - Fecamp  32 nM)

Wakker geworden in stralende zonneschijn. Om bijtijds aan te komen in Fecamp, om 11:00 uur vertrokken, waardoor we nog zo'n 4 uur stroom tegen hadden, maar heerlijk konden zeilen. De hele toch van 32 mijl was bezeild, van aan de wind tot halve wind. Hele dag de hengel met paravaan uit, maar geen visje gezien. Het laatste half uur was de wind op en moest de motor aan.

Om 18:00 uur liepen we Fecamp binnen. Na het eten nog even naar het kerkje Notre Dame de Salut op de heuvel gelopen, daar nog wat mooie foto's genomen. Morgen staat een tocht van 65 mijl naar Saint-Vaast-la-Hougue op het programma.

Woensdag 14 juni   (Fecamp - St. Vaast-la-Hougue  65 nM)

Al om 7:00 uur hadden we de haven van Fecamp verlaten en moesten op de motor varen, bij gebrek aan wind. Na een klein uurtje echter, stak die toch op en konden recht voor de wind met uitgeboomde genua verder. Ons doel was St. Vaast-de-la-Hougue, aan de andere zijde van de Seinebaai, een afstand van 65 mijl. Bij een gemiddelde snelheid van 5 mijl per uur, een tocht van ongeveer 13 uur. Onderweg hebben we de motor nog een uur aan gehad, alsmede het laatste anderhalf uur. Om 20:00 uur lagen we voor St. Vaast, echter de aanloop naar de haven was volledig droog. Voor anker gegaan en om 23:40 uur werd de deur naar de haven geopend en konden we naar binnen. Inmiddels had Adrie al een koude pastaschotel klaargemaakt, die we voor anker in volledige windstilte en een heerlijk zonnetje konden opeten. Zodoende konden we rond 00:15 naar bed.

Op donderdag 15 juni, rond 10:00 uur wakker geworden en buiten scheen de zon al volop. Na het ontbijt een mooie wandeling gemaakt naar het oude Fort de la Hougue. Lunch was de overgebleven pastaschotel. Na wat chillen aan boord in de zon, hadden Adrie en Carel bedacht, dat ze als bedankje, mij een etentje wilden aanbieden in een restaurant bij de haven. Het werd Tomahawk, waar ze heerlijke plaatselijk gevangen vis serveren. We hebben prachtig uitzicht op het bij hoogwater aanwezige eilandje Il Tatihou, wat bij laagwater geheel droog bereikbaar is. Daar wandelen we morgenochtend bij laag water naar toe. Maar eerst gaan we nog uit eten. Adrie en Carel hebben bedacht, dat ze als bedankje voor het meegenieten, afgelopen 2 weken, ze de schipper op een etentje willen trakteren. We genieten van een heerlijke maaltijd in restaurant Tomahawk aan de haven. Al evaluerend, vinden we het alle drie een geslaagde reis geweest; Adrie en Carel waren aangenaam gezelschap, we hebben veel gelachen, Adrie heeft laten zien wat hij in huis heeft wat betreft zeiltalent en voor Carel was het ook nog een leerzame week, hij bleek een natuurtalent om te sturen.

Vrijdag 16 juni   (St. Vaast-la-Hougue - Cherbourg 28 nM)

Na het ontbijt hebben we de wandelschoenen aangetrokken en zijn naar Il Tatihou gelopen. Net geen natte voeten. Het was opkomend tij. Na een bakje koffie in het cafeetje, was de diepte op het pad, inmiddels tot navelhoogte gestegen, zodat we met het amfibievoertuig weer naar de kant zijn gevaren. Om 15:00 uur konden we de lijnen los gooien en vertrokken voor de tocht van 28 mijl naar Cherbourg. Ondanks de windvoorspellingen van 11 knopen wind, met uitschieters tot 14 knopen, noteerden we onderweg uitschieters tot 32 knopen. Met gereefde Genua bereikten we om 18:00 uur de Port de Plaisance van Cherbourg. Een heerlijk tochtje, wat ook gelijk de laatst was voor Adrie en Carel, die morgen weer huiswaarts gaan.

Op zaterdag 17 juni, arriveerde Jan om 11:00 uur in Cherbourg. Hij was al om 3:00 uur uit Wolphaarsdijk vertrokken met de auto van Adrie. Na de lunch afscheid genomen van Adrie en Carel, die weer richting Nederland gingen. Nadat Jan zijn hut had ingericht wat boodschappen gehaald voor de komende dagen, de dieseltank afgevuld en lekker van de zon genoten.