Eerste week  (3 - 10 juni 2017)

Zaterdag 3 juni  (Wolphaartsdijk-Vlissingen 15 nM)

Rond 12:00 uur kwamen Adrie en Carel aan in Wolphaartsdijk. Na spullen te hebben uitgepakt, hun slaaphutten te hebben ingericht, hebben we gezamenlijk koffie aan boord gedronken. Ook Marian, Petra (de vrouw van Carel), Martin (de zoon van Adrie), onze dochter Eefje met haar vriend Martijn en hun dochtertje Elin en Jan van Soelen waren van de partij.

Rond 14:00 uur zijn we vertrokken, over het Veerse Meer en vervolgens het Kanaal door Walcheren naar Vlissingen, waar we bij WSV De Schelde hebben overnacht. Carel heeft samen met Adrie zijn kookkunsten laten zien; we hebben heerlijk gegeten.

Zondag 4 juni    (Vlissingen - Blankenberge 20 nM)

Aangezien de stroom richting Belgische kust pas vanaf ca. 12:00 mee ging lopen, konden we lekker uitslapen. Uitgebreid ontbeten, boterhammen gesmeerd voor de lunch en rond 10:15 uur de haven vertrokken.

Om 11:15 uur waren we buiten en konden richting Belgische kust. Stiekem nog gedacht, om naar het eerste Franse plaatsje Duinkerken te kunnen komen, maar met de ZW wind 4-5 Beaufort, kruisen met flinke golven hebben we ondeweg besloten bij Blankenberge naar binnen te gaan. Om 16:00 uur lagen we vast bij de Scarphout Yachtclub.

Carel heeft dus nu zijn vuurdoop op zee gehad en dat bleek een succes te zijn.

Daarna een paar biertjes op een terras. Om 20:00 uur zijn we wat gaan koken: gebakken aardappelen, asperges en visschnitzels.

Carel kookt graag en die kon zich uitleven. In Blankenberge in de haven was het zeer rustig, ik denk vanwege de pittige wind.

Maandag 5 juni     (Blankenberge - Dunkerque 34 nM)

Eigenlijk hebben we slecht gepland wat het tij betreft; vanaf 04:00 uur en vanaf 16:30 gaat de stroom voor een periode van 5 uur meelopen. De wind is recht tegen (ZW) en nogal pittig, 4-5 Bft. Omdat er voor het eind van de dag nog meer wind voorspeld wordt, besluiten we om de wekker op 04:00 uur te zetten en om 05:00 weg te varen. Het is dan nog een half uur voor laag water Blankenberge, maar we schuren grote stukken over de bodem met de kiel en in het aanloopkanaal zitten we zelfs nog even vast.

We vangen aan met zo'n 15 knopen schijnbare wind, welke gedurende de dag steeds oploopt en eindigen met veel uitschieters van ruim boven de 30 knopen. Om 14:00 uur varen we onze eerste Franse haven, Dunkerque binnen. Laatste uren hebben we de stroom tegen, hebben ook het hele eind moeten kruisen, dus hadden 41 mijl op het log. Afstand op de kaart is 34 mijl.

De bemanning had toen wel behoefte aan powernap. We moeten nodig om boodschappen, verse groente en vlees, maar zijn te laat voor de sluiting van 19:00 uur, dus gaan we een pizza eten in de stad. Voor morgen en overmorgen wordt ZW 7-8 voorspeld, voor zaterdag ZW 8-9, dus zullen noodgedwongen nog een aantal dagen in Dunkerque verblijven.

Dinsdag 6 juni, waaide het inderdaad de beloofde harde wind. In de middag zagen we op de windmeter uitslagen tot 43 knopen (dik windkracht 8) in vlagen, en dat dan nog in de haven, in de luwte van gebouwen. Geen omstandigheden om op te zee te zijn. Dus dat werd heerlijk uitslapen. Uitgebreid koffie drinken, eens een wandeling naar de kustlijn. Zoals het er nu uitziet, zijn we genoodzaakt hier nog een aantal dagen te blijven. Gevolg is, dat de voorraad bier en wijn wat harder slinkt.

Op woensdag 7 juni, komt Adrie er achter dat zijn paspoort nog thuis ligt. Hij vindt zijn dochter Jolanda (mijn schoondochter) en mijn zoon Auke (haar man) bereid, deze  op te halen in Krimpen en naar Dunkerque te brengen. Wij liggen toch verwaaid, dus is dat geen probleem.  Auke en Jolanda zijn er rond de middag. Ze lunchen mee, blijven heel de middag en zijn ook 's-avonds blijven eten. Al met al een gezellige dag.

Donderdag 8 juni       (Dunkerque - Calais 23 nM)

We hebben vanmorgen een klein weergaatje in de onstuimig week en hebben besloten om met het meegaande tij naar Calais te varen, een afstand van ca. 23 mijl. Uiteraard recht tegen in de wind. De genua verwisseld voor de high-aspect fok en een rif in het grootzeil. De eerste anderhalf uur redelijke wind, daarna ging het weer flink poeieren, steeds 30 knopen en meer, tot 37 knopen.

Vertrek vanaf de steiger 5:00 uur, aankomst Calais 9:15 uur.  Na een uurtje wachten aan een mooring konden we de marina in.  Morgen wordt het weer onstuimig, dus gaan hier in Calais eens wat rondkijken en hopen dan zaterdag weer verder te kunnen richting Boulogne sur Mer.

Volgens de diverse weersites, zou het vanmorgen, vrijdag 9 juni, een paar uurtjes rustig zijn en daarna weer pittig gaan waaien, met uitschieters tot 24 knopen. Daarom besloten om hier nog een dag te blijven. Achteraf een heel goede beslissing, want het waaide de gehele dag knoerthard. In de haven, met uitschieters tot 35 knopen (7-8 Bft). Eens bij de aankomst van de gestage stroom ferry's gaan kijken, een prachtige lange strandwandeling gemaakt. Halverwege de middag moesten we naar een andere plek verhuizen, want waar wij lagen, moest een historisch schip komen te liggen, met kanonnen en al. Vanavond gaan we om 23:30 uur door de brug naar de buitenhaven, waar we aan een mooring gaan liggen en zo morgen vroeg met tij mee kunnen, voordat de brug open is, alles onder voorbehoud van een redelijke wind.

Zaterdag 10 juni      (Calais - Boulogne sur Mer 26 nM)

Vanmorgen liep om 5:00 uur de wekker al af. Snel eten, kattewasje en op weg. Ca. 3 kwartier voor wij vertrokken, was de laatste sluisopening en vertrokken nog 7 zeilboten.

Op een na, gingen die op de motor. Na 20 minuten gewacht te hebben op toestemming van Port Control, konden we om 5:45 naar buiten. De planning is om naar Boulogne sur Mer te varen, een afstand van 26 mijl. De stroom zou meelopen van 5:30 uur tot 11:00 uur. Het was net geen bezeilde koers, zodat we maar enkele slagen hoefden te maken. Met een mooie ZW 4 bft en een zonnetje arriveerden we al om 9:30 in Boulogne. Zodoende hadden vandaag alle tijd om eens naar het oude, omwalde stadscentrum te wandelen en de pier eens op. Morgen vertrekken we op een wat fatsoenlijker tijdstip, zodat we wat later de kooien in konden.