Vijfde week   (2 - 8 juli 2017)

Zondag 2 juli

Eerst slapen we eens lekker uit. Ondanks, dat de boot helemaal is opgekuist, doet Marian het nog even over. Daarnaast, wordt alles weer zodanig ingericht, zoals we met zijn 2-en het meeste gemak hebben. Marian heeft de 2e vouwfiets van thuis meegenomen en alles krijgt een plaatsje. Samen maken we een mooie wandeling over de oude vestingsmuren van St. Malo, waar er zich heel wat gevechten en oorlogen hebben afgespeeld.

Ook vandaag, maandag 3 juli, een chill-dag; wat wandelen, we maken een aardige fietstocht en bezoeken de gezellige binnenstad. Omdat we morgen willen zeilen en vanwege de stroming, rond 12:00 dan weg willen varen, gaan we deze avond nog naar buiten, net buiten de sluis aan een mooring liggen. Het alternatief is 's-morgens om 6:00 uur schutten of pas om 15:30 en dan halen we het tij niet. Het wordt een prachtige avond, met zicht op de baai van St.Malo, de Condor snelle catamaranferry naar de Kanaaleilanden en de andere jachthaven. 's-nachts een heerlijke zachte deining. Alle ingrediënten voor een heerlijke nachtrust.

Dinsdag 4 juli   (St. Malo - Granville  23 nM)

Wekker zetten was niet nodig, zodat we pas rond 9:30 wakker worden, in een blakende zon. Op gemak ontbijten we, maken de boot gereed en om 11:30 varen we weg richting Granville, 23 mijl verderop. Het eerste deel was recht in de wind, slingerend tussen de verraderlijk onder water liggende rotsen, zodat we dit op de motor moesten doen en daarna konden de zeilen omhoog. De wind was aanvankelijk zwak, trok steeds meer aan en het laatste deel gingen we 7,5 knopen door het water. De stroom hadden we ook het hele traject mee.  Kort na het vertrek, hebben we ca. 100 meter schuin voor ons een groepje dolfijnen. Een er van  springt verticaal omhoog, waarbij hij volledig uit het water komt. Na een paar minuten verdwijnen ze weer. Om 16:45 uur liepen we de haven van Granville binnen, waarbij we weer terug in Normandië waren. Een leuk stadje met een mooie omgeving. Direct tegen de "nieuwe" stad, ligt de oude, historische binnenstad, de moeite waard om doorheen te wandelen. Wel met het nodige klimwerk.

Woensdag 5 juli, er nog een dagje Granville er vast geknoopt, we hebben ten slotte tijd genoeg, om niet te hoeven haasten. We wanen ons in een subtropische omgeving. Voortdurend zon en erg warm. Koud bier en koele witte wijn, vergezeld van een hapje, maken het leven extra mooi.

Donderdag 6 juli    (Granville - St. Helier  30 nM)

Gisteren was er een aardige wind, vandaag wanneer we naar het Engelse kanaaleiland Jersey zeilen, is er totaal geen wind. Op een spiegelgladde zee, varen we de eerste uren op de motor. De paravaan hangt weer uit; we hebben we trek in een verse makreel. Zowel de wind als de makreel laten het afweten. Omdat we pas rond 16:00 uur (Engelse tijd) de sill van de haven over kunnen, gaan we toch maar zeilen. We komen niet boven de 2,00 mijl per uur door het water. Over de grond echter, ruim boven de 4,00 mijl. Om 11:15 liggen we in de voorhaven en wachten tot we naar binnen kunnen. Afstand over de grond 30 mijl, op het log 25 mijl; 5 mijl cadeau door de stroom. We zien hier weer Nederlanders, die we in Bretagne ook wel, maar zeer sporadisch zagen. We krijgen een mooie box en hangen wat rond, met gekoeld bier en wijn. 's-Avonds belt Merien van Loo nog, ik had hem geappt, dat we hun (Ilse en Merien) op Marinetraffic.com van Dover naar Eastbourne zagen varen. Zij bezoeken dit jaar de Engelse zuidkust, ook erg mooi.

Vandaag, vrijdag 7 juli, zijn we echte toeristen; we zijn met de vouwfietsen op stap geweest. Sinds dit jaar, hebben we allebei een fiets met 6 versnellingen, dus af en toe een heuveltje op, is geen probleem. We zijn richting Gorey gereden. Heen en terug, een afstand van rond de 25 km. Links rijden is even wennen, maar levert geen problemen op. Een aantal jaren geleden waren we hier ook en toen vonden we er niet veel aan. We hadden van Jan en Marleen Ennik van zeiljacht Belter wel enthousiaste verhalen gehoord en ze hebben gelijk; als je hier even wat moeite doet, zijn er prachtige fietstochten te maken, met prachtige uitzichten, ruige rotspartijen etc.

Moe maar zeer voldaan, kwamen we weer terug. Daarna heerlijk in de kuip gebarbequed. Het weer blijft maar subtropisch.

Ook vandaag, zaterdag 8 juli, gaan we fietsen, nu richting vuurtoren Corbiere. Een nog veel mooiere tocht dan gisteren. We zijn helemaal om; het is een prachtig eiland. Op het eind van de middag pakken we de fietsen in; morgen varen we weer verder, richting Guernsey.
We hebben toch wel een heel erg mooie vakantie!