Voorbereidingen

Februari 2014

 

Nu we de knoop hebben doorgehakt, om definitief deze zomer een rondje Zweden te gaan doen, gaan we op zoek naar vrienden en kennissen, die het eerste traject van het Veerse Meer naar Stockholm mee te varen. In Stockholm komt Marian aan boord om samen met Guus de reis te volmaken.

In het verleden heeft Guus vaak samen met limburger en ex-zeeuw Jan van Soelen allerlei trips naar Engeland, Frankrijk en terug vanuit Denemarken gemaakt, soms met de boot van Jan, de Marijke en soms met de Harrewar. Zodoende is Jan een vaste factor. Hij is benaderd om een gedeelte van het traject mee te varen en was zelfs bereid tot aan Stockholm mee te gaan. Aldus hebben we dat gelijk maar afgesproken. Jan is een techneut pur-sang en beheerst al de benodigde disciplines van zeilen, navigeren, sturen, etc.

 

Daarnaast is het wel leuk, om ook andere mensen de kans te geven een stukje van het avontuur mee te maken. In het verleden zijn er allerlei opstappers geweest en degenen die goed bevielen, worden ook nu weer benaderd, zo vullen we dat steeds verder aan. Een positieve bijkomstigheid is, wat meer gesprekspartners onderweg bij lange trips, en gelegenheid om eens tussendoor wat met de ogen dicht wat te rusten. Voor de eerste week, vanaf Veerse Meer tot bijvoorbeeld Lauwersoog of Kiel, heeft Wouter zich aangemeld. Deze zeeuw heeft sinds vorig jaar zelf een zeilboot en wil wel wat ervaring op zee opdoen. Iemand wat wegwijs leren is altijd wel interessant.  

 

De boot zelf moet ook in topconditie zijn. Daartoe worden naast de gebruikelijke winter- en voorjaarsonderhoudswerkzaamheden extra aandacht besteed aan waterdicht maken van de doorvoer van de mast door het dek (wordt wel eens tijd na al die jaren), installatie van nieuwe dieptemeter en log, accuconditiemeter, etc. Aan nieuw ankergerei wordt gewerkt, een website wordt gemaakt (deze dus) om het thuisfront op de hoogte te houden, etc.   

 

Inmiddels zijn de papieren kaarten van de British Admirality, vanaf Kiel tot Stockholm en van Göteborg tot Kiel gekocht. Deze zijn 2e-hands via internet gekocht, wat behoorlijk wat scheelt, in de winkel zou je daar meer dan € 1.000,-- voor betalen. Wat nog rest zijn kaarten van de tocht dwars door Zweden en van de Wadden tot het Noord-Oostzeekanaal.

Daarnaast is de digitale C-mapkaart van de Baltische zee aangeschaft, die in de plotter kan. Net als met de TomTom, zie je jezelf dan op de kaart varen. Wel zo handig, want er staan onderweg geen richtingsborden.   

 

Maart 2014

 

Inmiddels heeft ook Aart zich vastgelegd om mee te varen in de periode van ca. 22 juni tot ca. 4 juli. Hij komt dan aan boord ergens in de buurt van Kalmar en verlaat ons weer in de buurt van Stockholm. Hij heeft het genoegen, om een van de mooiste trajecten mee te varen; de oost-Zweedse scheren. Voor Aart is het allemaal nieuw; Guus en Aart tennissen samen, fietsen samen naar Santiago de Compostela, maar heeft nog nooit gezeild. Desalniettemin is hij bereid om te leren en te assisteren.

 

De nieuwe dieptemeter en log zijn ingebouwd, een nieuw brandstoffiltersysteem. Aanstaand weekend zijn de windset en de accu-conditiemeter aan de beurt. Tussen de bedrijven door, wordt steeds een uurtje aan het onderwaterschip geschuurd, etc.    

 

April 2014

 

De Harrewar ligt weer in het water! De mast staat er op. Als het goed is, is deze nu nagenoeg waterdicht. We gaan aanstaand weekend de mast aftrimmen, zeilen zetten, nog wat kleine dingen doen en met wat geluk de eerste mijlen maken. De monteur voor de onderhoudsbeurt voor de motor is gepland.

 

 Mei 2014

 

Inmiddels hebben we weer een paar keer gezeild. Het blijkt, dat het driekleurentoplicht een sector verdraaid zit, dus binnenkort nog even met een manbakje naar boven. Tevens treffen we dan nog voorzieningen, om meeuwen en duiven van de zalingen te weren, want op onze ligplaats kunnen die er wat van. Nog een kleine lekkage aan een raampje van de achterkajuit dichten en dan zou de boot gereed moeten zijn. Langzamerhand gaan we al wat zaken aan boord brengen, die we nodig denken te hebben. De vertrekdatum staat inmiddels vast: zaterdag 24 mei. We zijn dan met zijn drieen; Jan, Wouter en Guus.