Zesde week   9-15 juli 2017

Zondag 9 juli    (St. Helier - Beaucette  31 nM)

Guus is inmiddels 5 weken onderweg en Marian 1 week. Ook Marian is inmiddels helemaal in haar ritme. Afgelopen week is het weer zeer warm en droog geweest, alleen maar korte broeken en shirtjes gedragen. Ook vandaag is het weer hetzelfde, maar halverwege aanstaande week, zal het wat koeler worden en voor dinsdag wordt er zelf regen voorspeld. Vandaag zijn we van St. Helier op Jersey, naar Beaucette op Guernsey gevaren. Niet gezeild, want het was volledig windstil. Om 6:00 verlieten we St. Helier en om 11:15 legden we aan, aan een mooring bij het schilderachtige haventje Beaucette, aan de noordzijde van Guernsey. Op de kaart een afstand van 31 mijl, op het log 25 mijl. Stroom hele traject mee. Het haventje heeft een sill en pas om 17:00 uur kunnen we naar binnen. Ondertussen zwemmen we even, poetsen de boot en luieren heerlijk in de zon. Om 17:00 uur komt de havenmeester ons met een bootje ophalen, om ons naar binnen te geleiden. De doorvaart is slechts 8 meter breed. De haven is helemaal uitgehouwen in de rotsen en ligt geheel beschut. De wifi is prima, maar helaas niet bij ons aan boord te ontvangen. Morgen gaan we op ontdekkingstocht.

Op maandag 10 juli worden we weer wakker van het felle zonlicht. Na een ontbijt van kwark en muesli, want vers brood is hier niet te koop, omdat er geen winkel is, maken we een prachtige wandeling langs de noordkust. Ruige rotsen, afgewisseld met stranden met poederwit zacht zand, waarop nauwelijks mensen liggen. Bij Pembroke Bay eten we een ijsje. Na de lunch en koffie aan boord, wandelen we langs de oostelijke kust een stukje naar het zuiden. Schattige huisjes met enorme tuinen, die bijna allemaal aan de kustlijn eindigen.

's-Avonds treffen we voorbereidingen om de volgende dag terug te varen, naar een eerder voorbijgevaren plaats: St. Peter Port.

Dinsdag 11 juli     (Beaucette - St. Peter Port  4 nM)

Omdat er voor eind van de middag en vanavond veel wind voorspeld is, vertrekken we om 11:30 uur, met nog net voldoende water op de drempel uit Beaucette. Er staat dan nog nauwelijks stroom tegen, richting St. Peter Port, de hoofdstad van Guernsey. Een afstand van iets meer dan 4 mijl, minder dan een uur varen. De drempel, waar we over heen moeten, om de binnenhaven in te kunnen, is pas rond 17:30 uur overvaarbaar met onze diepgang van 2,00 meter. Daarom besluiten we in de buitenhaven te overnachten. Sinds kort zijn daar ook steigers, vanwaar je naar de kant kunt lopen. Het ligt bomvol; er liggen 85 klassieke zeilschepen, die meedoen aan de Classic Channel Regatta, plaatjes om te zien. Wij krijgen een nederlands zeiljacht langszij van zeezeilschool.nl. Het wordt een onrustige nacht vanwege de harde deining en flink geruk aan de landvasten.

Woensdag 12 juli ,zijn we na een hobbelig nachtje, al bijtijds wakker. Rond 8:00 uur maken de klassieke zeilschepen een voor een los, waarbij ze precies bij ons achterlangs de spiegel varen, zodat we eerste klas liggen. Na douchen en vers brood (na 2 dagen wentelteefjes, kwark, toast en pannenkoeken als lunch en ontbijt) en een bak koffie, een aantal boten weghelpen die lager wal lagen, konden wij rond 11:00 uur de binnenhaven in. Hier is het ook vrij druk en er liggen nog 3 Nederlandse zeilboten. De vakantieperiode is nu echt begonnen. Het verschil met een week of 3 geleden, toen ik hier ook was, is groot.

We hebben hier ook een mooi plaatsje met uitzicht op de buitenhaven en in het verlengde daarvan de baai en de zee, waar sinds vannacht een groot cruisse-schip is geankerd.

Op donderdag 13 juli, is het een hele drukte in het stadje, er liggen 2 cruiseschepen buiten voor anker. In totaal worden er vandaag 7.000 amerikanen en ook wel chinezen "los gelaten". De gemiddelde leeftijd is misschien wel 80 jaar. Hun dagelijks leven bestaat grotendeels uit wachten; eerst om in de tender naar de wal te komen (met 50 man tegelijk) vervolgens bij de toiletten, dan weer wachten op de gids die ze rondleid en uiteindelijk weer wachten op de tender die ze weer naar het cruiseschip vaart.

Ik heb maar eens nieuwe bootschoenen gekocht, Engeland is duur, maar schoenen zijn er veel goedkoper dan in Nederland. Blauwe Dubarrys, de enige waar ik geen pijnlijke voeten in heb en die ook goed anti-slip zijn. 's-Avonds eten we buiten op de grill-plaat in de kuip. Het blijft maar zonnig hier, terwijl in Nederland veel wateroverlast is.

Vrijdag 14 juli   (St. Peter Port Dielette  29 nM)

Op vrijdag vertrekken zowat al onze buren in de haven. De Fransen hebben een lang weekend; quatorze juilliet en daar achteraan het weekend. Bij ons is het ook een feestdag; zoon Auke wordt vandaag 34 jaar! Reden om daar het glas op te heffen vanavond. Omdat we morgen bijtijds willen vertrekken naar het Franse plaatsje Dielette, (we moeten daar op tijd aankomen, om nog binnen te kunnen want voor de haven valt het droog) gaan we vanavond nog in de buitenhaven liggen. We kunnen morgenochtend pas na 10:15 over de sill en dat is te laat. Het plan is om, rond 8:00 uur te vertrekken. We kunnen dan nog net om vers brood want er is een supermarkt al om 7:00 uur open.

Morgenmiddag kunnen de horloges weer een uur vooruit. Met navigeren (met name met de bepaling van de eb- en vloedstroom, is dat erg verwarrend; de tabellen zijn soms in UTC (Greenwich Mean Time), soms in Britse zomertijd en soms in Europese zomertijd. Aangezien er hier tot 5 knopen stroom kan lopen, wordt een foutje zwaar afgestraft. Opletten dus. Zoals het er nu uitziet, komt er a.s.  week behoorlijk wat wind, waardoor we niet naar het eiland Alderney gaan. Je ligt daar aan een mooring in plaats van aan een steiger en bent dan voortdurend aan het rollen en dansen op de golven. Als je met de rubberboot naar de kant gaat ben je kletsnat. Een volgende keer dan maar.

Zaterdag 15 juli    (St. Peter Port - Dielette  29 nM)

We gaan weer eens varen, in dit geval weer richting Franse kust. Gepland is het plaatsje Dielette. Alles zeilgereed gemaakt en om 7:45 uur vertrokken. We zijn tussen de eilanden Sark en Herm doorgevaren en daarna een rechte lijn naar Dielette. Helaas kwam de wind, niet boven de 2 knoop, zodat we alles op de motor hebben gevaren. We hadden geen idee, wat we daar konden verwachten. Het bleek een heel aardige haven te zijn, in een schitterende omgeving. Je heb er verder haast niets, alleen een paar restaurantjes. Zodoende hebben we er daar maar eens een van uitgeprobeerd. Heerlijke mosselen gegeten.

We liggen hier achter een sill, voorzien van een beweegbare klep, maar die klep, schijnt niet goed te werken, zodat we er morgen pas vrij laat uit kunnen; pas om 12:00 uur. Omdat voor morgen de beruchte Race van Alderney op het programma staat, ga ik nog maar eens goed rekenen vanavond, om te zien of het haalbaar is.

De horloges zijn weer op de Nederlandse zomertijd gezet.

's-Avonds nog even gebeld met Merien van de Hardebolle. Zij liggen nu in Brixham aan de Engelse zuidkust en trekken nog verder naar het westen. Dit weekend gaan ook de Dinges, de Belter en de Kokkel starten met de vakantie.