Derde week  (18 - 25 juni 2017

Zondag 18 juni

Vanmorgen de dieseltank afgevuld, boodschappen gehaald in de brandende zon. In de loop van de middag arriveren Huib en Martine, die ook meevaren tot 2 juli, wanneer we weer in Saint Malo willen zijn. We treffen voorbereidingen voor de tocht morgen naar kanaaleiland Alderney. Net voor de middag, zijn we nog getuige van een memorial met Franse oudstrijders, die herdenken, dat op deze datum generaal Charles de Gaulle in de oorlog, hier voet aan land zette.

Maandag 19 juni    (Cherbourg - Alderney  28 nM)

Om 5:00 uur hebben we in de marina van Cherbourg de lijntjes losgegooid, om te vertrekken naar Alderney, een tocht van 28 mijl. Vanwege het getij, dit vroege tijdstip van vertrek. Omdat we het hele traject de (harde) stroom mee hebben, liggen we al om 9:45 uur aan een mooring in Braye Harbour. Na afrekenen van € 20, kunnen we de watertaxi oproepen om ons naar de kant te brengen. Daar maken we een prachtige wandeling langs het kustpad, tot aan de Jan van Gentenkolonie. Deze is gevestigd op 2 rotsen, zo'n 100 meter uit de kant. De zwarte rotsen zijn volledig wit, van de vogeluitwerpselen. Vele honderden Jan van Genten zitten op de rotsen en cirkelen er boven. Ook zwemmen er puffins; papegaaiduikers, grappige vogels om te zien.

Dinsdag 20 juni   (Alderney - St. Peter Port  25 nM)

Om 6:00 loopt de wekker af en om 7:00 uur maken we de boot los van de mooring. We varen vandaag naar Guernsey, het volgende kanaaleiland. De afstand over de grond  is 25 mijl. Alles gaat voorspoedig, de wind is zwak, maar we hebben op stukken 4 mijl stroom mee. Uiteindelijk doen we er 5 uur over en om 12:00  uur meren we af aan het waiting-pontoon. Anderhalf uur later, staat er voldoende water boven de sill en kunnen we de binnenhaven in. Tegenwoordig kun je ook buiten blijven liggen en dan toch de kant op. Drinkwater is er wel, maar elektra-aansluiting niet. In de haven staat er geen zuchtje wind en is het bloedheet, maar toch nog iets minder dan in Nederland, waar het vandaag 32 graden C wordt.

Op woensdag 21 juni, worden we rond 9:00 uur wakker. Na het ontbijt, kopen we een ticket voor de bus, voor 4,50 pond, waarmee je de hele dan hop-on-hop-off met de bus het eiland over kan. Bij Premstone maken we een korte wandeling en gaan daarna weer de relatief koele bus in. Bij de chandler kopen we zeekaarten voor de boordkust van Bretagne en gaan e.e.a. voorbereiden. 's-Avonds maakt Jan een lekkere nasi klaar. We gaan vroeg naar bed, want morgen loopt de wekker weer om 4:00 uur af.

Donderdag 22 juni  (St. Peter Port - Trebeurden  68 nM)

Klein foutje; de gsm, die ik als wekker gebruik, springt spontaan op Engelse tijd over, zodoende liep deze een uur te laat af. Op een afstand van 68 mijl, maken we dat weer wel goed. Gisteravond was het mistig en hoorden we steeds de misthoorn, nu was er echter redelijk goed zicht.

Om 6:00 uur voeren we de haven uit en konden zowat in rechte lijn aansturen op de hoek van Bretagne. Na eerst stroom tegen, later vol tij mee en op het eind weer volop tegen (4 knopen), waren we om 20:45 in Trebeurden. Een wat ingewikkelde inloop tussen de rotsen, met veel dwarsstroom. Op het log stond 86 mijl. De omgeving is hier bijzonder mooi; veel rotsen en erg groen. De rotsen hebben prachtige vormen.

Op vrijdag 23 juni, na lekker te hebben uitgeslapen, kijken we eens rond en na de middag huren Jan en ik, een elektrische fiets (er zijn geen gewone fietsen). Huib en Martine gaan wandelen en naar de winkel. Jan is bij Tregastel weer terug gedraaid en ik ben nog even doorgereden naar Perros Guirec. Op een elektrische fiets een eitje, zolang je de trappers maar ronddraait en niet harder fietst dan 25 km per uur. Vanavond vroeg naar bed, morgen loopt de wekker weer om 4:00 uur af en gaan we naar Treguir.

Zaterdag 24 juni      (Trebeurden - Treguir  32 nM)

Vandaag is Jan jarig, hij wordt 69 jaar. Al om 4:00 uur wordt hij gefeliciteerd, zal niet vaak zo vroeg gebeuren. Omdat het erg donker is en we tussen de rotsen door moeten scharrelen met veel stroom, wachten we op voldoende daglicht en dat is tot 5:30 uur. Met een snelheid van tot 10 knopen over de grond, varen we naar de ingang van de rivier de Trequir. Op de rivier zelf hebben we ongeveer 1 tot 1,5 mijl stroom tegen. Ook hier weer een mooie omgeving.

's-Avonds trakteert Jan op een etentje vanwege zijn verjaardag. We eten mosselen in een restaurantje aan de haven.