Achtste week (23 - 29 juli 2017)

Zondag 23 juli  (St. Vaast - Carentan  20 nM)

In tegenstelling tot de weersvoorspelling was het vandaag prachtig weer; zon en 11 - 16 knopen Westenwind. Al jaren zijn we eens van plan om Carentan met de boot te bezoeken, niet dat dit zo bijzonder is, maar het is anders dan andere Seinebaai-havens; het dorpje ligt aan een soort zoutwaterriviertje, ca. 7 mijl landinwaarts, achter een sluisje. Je hebt ca. 3 uur de tijd rond hoogwater, om er te komen vanaf de aanloopboei. Moeilijkheid daarbij is, dat je vanuit St. Vaast pas weg kan als er daar voldoende diepte is en dan heb je weinig tijd om Carentan te halen. Vertrek direct nadat de deur open ging om 8:15 uur, aankomst in Carentan rond 11:30 uur. We hadden het geluk, dat we rond de 7,5 knopen door het water konden lopen, nog een mijl stroom mee en het was een hoge coëfficiënt van 95. Carentan ligt midden in de streek waar op 6 juni 1944 D-day zich heeft afgespeeld. Volop musea in de buurt, aangrenzend ligt Utah Beach, waar zich vreselijke taferelen hebben afgespeeld. Daar gaan we morgen eens kijken. Vandaag is er havenfeest, met tal van activiteiten. Afgezien van een Engelse boot, een paar steigers verder, zijn we de enige buitenlandse passant.

Maandag 24 juli zijn we op de fiets naar Utah Beach gereden. Heen 23 km en terug 19 km. Het begon bewolkt en het werd steeds zonniger. Sinds tijden had ik weer een lange broek aangetrokken en had daar onderweg wel spijt van. Bij Utah Beach, aan de Baie des Veys, is een interessant museum, het Musée du Debarquement, wat we ook hebben bezocht. Interessante dag dus en indrukwekkend, dat je op de plaats loopt, waar nog maar zo kort geleden, zoveel jonge kerels, rond de 20 jaar oud, zijn gesneuveld. De fietstocht zelf is ook de moeite waard; heel rustiek, net de Poel in Zuid-Beveland, maar dan 50 keer groter, weiden, rustige weggetjes, koeien en af en toe een boer.

Dinsdag 25 juli  (Carentan - Grandcamp-Maisy   11 nM)

Vandaag zijn we maar een klein stuk verder gevaren, nog geen 20 kilometer. Het was volledig windstil en zou dat ook de hele ochtend blijven, zodat we, ondanks dat we een mijl of 5 over zee moesten, de vouwfietsen in plaats van hebben ingepakt en onderdeks gezet, op het dek tegen de mast hebben vastgebonden en zo vervoerd.

Grandcamp-Maisy is een vissersstadje, voorzien van een hoek met jachten in de haven. Er heerst een heerlijk gemoedelijke sfeer, zeer aardige havenmeesters, er is geen wifi, niemand maakt zich druk. In totaal zijn we met 5 passanten; 1 Engelse boot, 3 Franse en wij als enige Nederlandse. We fietsen een stuk langs het strand en zien dat de vele camping- en appartement-toeristen, die er wel zijn, in grote getale met netjes op garnalen gaan vissen. Echt vele tientallen mensen. 's-Avonds horen van we van Jan en Marleen van de Belter, die in Ipswich zijn, dat het daar de hele dag regent. De Dinges van Kees en Marja vaart niet verder richting zuidwest en gaat terug richting Zeeland. Thuis bij ons hebben ze 30 mm neerslag. Hier echter, schijnt de zon uitbundig.

De andere dag, woensdag 26 juli, regent het ook hier de hele dag onophoudelijk. Voor ons reden om maar een dagje langer te blijven. Wat lezen, uitgebreid koken en relaxen. Vandaag zijn we de enige passant in heel Grandcamp.

Donderdag 27 juli  (Grandcamp-Maisy - Port-en-Bessin  15 nM)

Het weer is weer helemaal opgeknapt. Zodra om 11:20 uur de deur van de haven open ging, zijn we vertrokken. Dit om ook bij voldoende water, de volgende haven weer in te kunnen. Dit zou Port-en-Bessin worden. Dat bleek een heel leuke verrassing te zijn. In vaargidsen, wordt dit afgedaan als een saai vissershaventje, zonder voorzieningen, met nauwelijks ruimte. Voor ons echter, is het een van de leukste haventjes van de Seinebaai gebleken. De reis er naar toe liepen we als een trein, halve wind, door het water rond de 8 knopen, dus ruim op tijd. We liggen met 5 jachten (meer passen er niet aan de enige steiger van 25 meter lang), waarvan 3 Nederlandse. De rest is de lokale vissersvloot. De haven is omzoomd met restaurantjes en winkeltjes, viskraampjes, terrasjes, etc. Reuze gezellig. Er is elektra, maar geen drinkwater. Wel een compleet toiletgebouw, voor de 5 jachten. En dat alllles voor een derde van de gebruikelijke, toch wel dure havenprijzen in Frankrijk. Merien van de Hardebolle belt nog en vertelt, dat zij in Weymouth verwaaid liggen. Zodra het kan, waarschijnlijk pas maandag, steken ze over naar Cherbourg. Mogelijk treffen we elkaar nog in Frankrijk.

's-Avonds eten we op een terrasje en genieten van een mooie zonsondergang. Onze dochter Eefje belt, dat ze maandag naar Honfleur komen, zodat we haar en Martijn en kleindochtertje Elin dan ook weer zien. Geweldig, want we missen ze wel.

Vrijdag 28 juli  (Port-en-Bessin  -  Dives-sur-Mer  29 nM)

Dit jaar proberen we wat haventjes te bezoeken, waar we nog nooit geweest zijn. We zijn nu in de buurt bij Dives-surMer, het tij is gunstig, dus we ondernemen een poging. Het is dicht bij springtij, dus een hoge coëfficiënt, er staat een aardige wind, uit de goede richting, alle ingrediënten aanwezig om het te laten lukken. De afstand is 28 mijl, we kunnen vertrekken, zodra de "deur" van de haven open gaat om 12:40 uur. We hebben vanmorgen even gebeld naar de havenmeester om info en die vertelde dat we uiterlijk tot 17:00 uur met 2 meter diepgang in Dives naar binnen konden. 4 uur en 20 minuten tijd dus voor 29 mijl. Als uitwijkmogelijkheid hadden we Ouistreham, een mijl of 5 voor Dives, waar je altijd de voorhaven in kunt. De wind begon aanvankelijk matig, ook nog voor de wind, trok steeds meer aan en draaide zodanig, dat we halve wind konden gaan varen, wat de grootste snelheid oplevert. Wind ca. 14-16 knopen, snelheid door het water rond de 7,5 knopen. De stroom was niet hard, maar wel mee. Zodoende waren we om 16:45 uur in Dives. De minste diepte bij de invaart bedroeg 2,60 meter, ter plaatse van een lelijke bult. E.e.a. staat goed op de elektronische kaart. 60 cm over dus.

Zaterdag 29 juli, gebruiken we om de 3 dorpjes, waar de haven aan grenst, Dives, Cabourg en Houlgate te bezoeken met de fiets. Dives heeft een oud centrum, met naast de gewone markt een heel oude overdekte markthal. Cabourg heet een kilometers lange boulevard. Alle 3 de dorpen het prachtige stranden. Hoewel het geen expliciet strandweer was, rond de 22 graden en slechts af en toe een zonnetje, was het op de stranden heel druk.