Week 7 (zw)

Zondag 6 juli 2014

Na een zonnig ontbijt in de kuip, gaan we een mooie wandeling maken; een uitgezette route, die deels langs het water, deels door het bos en deels over de rotsen gaat. Onderweg zien we een heel leuk openlucht kerkje in het bos. Na de lunch trekken we verder. Zoveel sluizen op een korte afstand hebben we nog nooit gezien. Uiteindelijk varen we vandaag 6 mijl en passeren daarin 9 sluizen, waarvan 2 dubbele en 1 drietraps. We zijn nu 33 meter gestegen.

Daarna komen we op een geheel door bomen omzoomd meer van een paar mijl lang; Asplången, met prachtige inhammen. We besluiten om daar op het eind van de middag voor anker te gaan. Het water is hier 3,50 meter diep. Het wordt een romantische avond met BBQ en koude witte wijn. Het blijft tot 23:30 uur licht.

Maandag 7 juli 2014

Pas om 8:45 uur worden we wakker, door kwetterende vogels en de warmte. Na wassen ontbijten we in de zon. Het water is volgens de temperatuursensor in het log 20,5 graden C, echter zeer troebel en bruin gekleurd door de slib, die vanuit de hoger gelegen meren wordt afgevoerd naar zee. Dus hier maar niet zwemmen. Na de koffie gaan we ankerop richting Norsholm. We passeren nog 2 sluizen voor we daar zijn. De routine van het schutten zit er helemaal in. Gisteren waren we de eerste 6 sluizen steeds de enige boot. De laatste sluizen waren we met 3 zeiljachten; de sluis ligt dan ook helemaal vol. Vullen van de kolk geschiedt met donderend geraas, maar Guus die als enige aan boord is, terwijl Marian boven op de sluiskolk staat, kan het makkelijk bijhouden. Als de sluiskolk gevuld is, kan Marian weer aan boord stappen en gaan we naar de volgende. In Norsholm liggen we aan een lange steiger, evenwijdig aan het kanaal. Een uitermate rustig plaatsje met enkele tientallen huizen en een supermarktje. Het water is hier helder en ruim 20 graden, dus we vinden hierin wat verkoeling. Vanwege de warmte is de sfeer echt vakantieachtig, om 22:00 uur is het nog 27 graden C.

Dinsdag 8 juli 2014

Direct vanaf onze ligplaats varen we een sluis in, waarna we op het meer Roxen komen. Deze heeft een lengte van 13 mijl. Ook hier weer bestaan de oevers uit bossen.

Midden op de Roxen hebben we 1.000 mijl op het log van deze reis. (is 1.852 km).

Rond 12:30 komen we aan bij Berg en zijn beroemde Carl Johan sluis, die bestaat uit 7 gekoppelde sluiskolken tot één sluistrap. Er kunnen 2 of 3 boten tegelijk in, of 4 kleintjes. We varen van kolk naar kolk, waarbij Marian over de kant meeloopt met de lijnen in haar handen, tot we ze alle 7 hebben gehad. Daarna gaan er 2 of 3 boten van boven naar beneden. Pas daarna zijn de boten na ons weer aan de beurt. Wij komen zodanig ongunstig aan, dat we zo'n 3 uur moeten wachten. Er ligt een Nederlandse Grand Banks, de Adagio, van wie we in Söderköping een verloopstekker mochten lenen. De dame aan boord had een zware hamstringblessure, opgelopen tijdens het schutten. Deze boot hebben wij mee naar boven helpen schutten. Nadat zij waren afgemeerd en wij aan de beurt waren, heeft de schipper van de Adagio ons weer geholpen, wat lekker vlot ging. Na een uur en 3 kwartier hadden we de laatste kolk gehad en konden in het jachthaventje een plaatsje uitzoeken. Deze sluistrap bracht ons 19 meter omhoog. Voor Marian de eerste keer aan een hekboei. Stelt niet zoveel voor, zolang je geen heel sterke dwarswind hebt. We leggen de kuip in de wind, zodat we een beetje verkoeling hebben.

Woensdag 9 juli 2014

We horen van Eefje dat het thuis 13 graden C is en al 48 uur regent. Hier worden we weer van de warmte vroeg wakker. Guus gaat een stukje hardlopen, wat niet meevalt met deze temperaturen en felle zon. Na het ontbijt, gaat Guus de toiletpomp onderhanden nemen; er hangt een vervelende geur in het toilet. 's-Middags wandelen we nog eens langs de sluizen en 's-avonds gaan we barbecueën.

Direct tegenover de boot is een grasveld, met o.a. een BBQ-plaats met tafels en banken. Wij maken gebruik van onze Cobb. Eerst zitten we samen met een Noors stel, die we vanmorgen hebben helpen afmeren en later met 4 jongens en een meisje, van rond de dertig, uit Zweden, IJsland en Polen, die een motorboot hebben gekocht in Götenborg en deze naar Stockholm varen. Was een gezellig etentje. De Zweden vertellen ons, dat het hier niet gebruikelijk is, dat vreemden elkaar aanspreken. Bijvoorbeeld bij een bushalte, wordt er geen woord gewisseld. Buren praten pas met elkaar, wanneer ze aan elkaar zijn voorgesteld. Dit groepje vindt het wel leuk om wat kontakt te hebben en dingen uit te wisselen. Een van de jongens heeft een jaar in Amsterdam gewoond en een andere gaat voor zijn werk als accountant ook geregeld naar Nederland. Om 22:00 uur willen we klaar zijn, want dan begint de voetbalwedstrijd van Oranje in de halve finale van het WK. De tv op de laptop krijgen we niet aan de praat en de wifi doet het hier ook niet, zodat we ons moeten behelpen met de Zweedse radio. Het resultaat van de match gaan we zo snel mogelijk vergeten.

Donderdag 10 juli 2014

Al om 6 uur zijn we wakker door de warmte. Na het ontbijt starten we de motor en varen naar de dubbele sluis direct naast de jachthaven. Vandaag staat gepland een tochtje van bijna12 mijlnaar het verderop gelegen Borensberg. De eerste 0,9 mijl hebben we al 6 sluizen gehad, (3 dubbele). Als we uiteindelijk bij het plaatsje aankomen, hebben we 9 sluizen gehad. Tot nu zijn we alleen maar gestegen, we zijn nu op 73 meter boven zeeniveau. Op het kanaal was het vandaag een drukke dag; we hebben 5 tegenliggers gehad, gedurende de dag. Het Götakanaal is in Zweden een ware toeristische attractie; de sluizen en de bootjes. Er staat veel publiek. Je begrijpt dat als er zo weinig bootjes varen, we steeds uitgebreid worden bekeken, besproken, gefotografeerd en gefilmd.

De tocht van vandaag was wat betreft schoonheid van het landschap, tot nu toe de mooiste op het Götakanaal. We zijn de hele dag opgevaren met de Adagio, we pasten net met zijn tweeën in een sluis. 's-Middags drinken we bij Henk en Ellen van de Adagio aan boord een borrel. We hadden nog wat BBQ-spullen over, dus heerlijk in de kuip gebarbecued. Vanuit het dorp klinkt op de achtergrond live muziek. We hebben wifi in de buurt, dus de site kan weer worden bijgewerkt.

Vrijdag 11 juli 2014

Tijd om weer wat verder te varen. We starten rond 10:00 uur. Direct na de haven varen we het meer Boren op, breed ca. 2 mijl, lang 6,5 mijl. Op het eind hiervan komen we bij de 5-trapssluis Borenshult. We passen er met 3 bootjes net in. In ongeveer een uur zijn we boven. Daarna nog een stuk met een aantal bruggen, die just-in-time opengaan en dan zijn we in het stadje Motala. Dit ligt aan de rand van de Vättern, het 2e grootste meer van Zweden. Het stadje is van redelijke grootte en heeft alle voorzieningen, is redelijk toeristisch en gezellig. Met moeite vinden we een box waar we in passen. De meeste boten zijn hier wat kleiner en de grotere boxen zijn haast allen bezet.

Zaterdag 12 juli 2014

Marian: Vandaag zal ik eens een klein stukje schrijven over mijn eerste week in het Götakanaal. Ik kwam om vrijdag 4 juli rond 24:00 uur op de boot aan. De eerste indruk die ik kreeg de ochtend na mijn eerste nacht aan boord was geweldig. Prachtig plaatsje en een mooie groene omgeving, met lieflijke huisjes en het was heerlijk weer. Wat direct opviel was dat aan boord behoorlijk opgeruimd was en schoon, dat had ik niet verwacht, na 6 weken mannen aan boord. Guus had zijn best gedaan en dat werd gewaardeerd!

We hebben in die week veel gezien, veel sluizen gehad en mooie plaatsjes aan gedaan. Het was warm en het water lekker van temperatuur, dus zwommen we waar het kon. De fietsjes hebben we ook gebruikt; langs het kanaal kun je overal fietsen en is het niet heuvelachtig, dus voor mij is dat perfect, ik heb geen klimkuiten! We hebben de hele week niet gezeild, maar vanaf Motala, waar we nu liggen, gaan we een meer op en kunnen we de zeilen weer eens gaan hijsen.

We zullen hier in Motala nog een dagje blijven, want morgen regent het en waait het behoorlijk. Eind van de middag kwamen Henk en Ellen bij ons om een borrel. Het is geen straf om te blijven, want het is leuk in Motala en we kunnen hier eens de was doen, want ook hier, zoals in alle havens, zijn er wasmachines en drogers. We gaan steeds meer met de Zweedse gewoontes mee doen, zoals ijs eten! Die Zweden die eten me toch veel ijs, dat is niet normaal, overal zie je ijstentjes en iedereen loopt aan ijs te likken. Ook zijn we gek op de potjes haring in een sausje, die verkopen ze hier overal. De garnalen, die hier räcor heten, vallen tegen. Tijdens onze vorige reis naar Scandinavië in 2008, hebben we die het Deense eiland Anholt gegeten. Zij werden daar lokaal gevangen en  waren daar enorm goed en zo groot als scampi's, hier dus niet en veel kleiner. Wat mij betreft, bevalt het prima om een beetje rond te tuffen op de motor en alle mooie plekjes te zien hier. Kortom, de kapiteinse geniet!