Week 3

Zondag 8 juni 2014

Om 14:00 uur vertrokken uit Warnemünde. Mooi zonnig weer, wind O3, aan de wind, in eerste instantie bezeild, later zodanig geschift, dat we moesten kruisen. Laatste uur wind pal tegen op een smal stuk, dus zeilen omlaag en op de motor. De lucht werd steeds zwarter. Al snel begon het te bliksemen en even later zitten we in een hevige onweersbui met veel regen, gelukkig zonder harde windstoten. Weinig zicht dus en derhalve goed opletten in de zeer smalle geultjes in de Hiddensee, waar we om 21:00 uur het kleine plaatsje Vitte binnenlopen. Het jachthaventje heeft maar een paar plaatsen die dieper zijn dan 2,00 meter en die lagen vol, dus overnacht langszij in het vissershaventje naast een ander zeiljacht. Morgen eerst water tanken, want het water is onderweg opgeraakt. We hebben hier geen wifi. Aangezien het eerste pinksterdag is, is de supermarkt gesloten. Vandaag op de kaart 54 mijl afgelegd, maar door het kruisen 67 mijl op het log.

Maandag 9 juni 2014 (tweede pinksterdag)

Vandaag eerst een wandeling gemaakt langs de kust naar het plaatsje Kloster. Gelukkig gaat het met de enkel van Jan een stuk beter, zodat hij ook mee kon. Prachtige omgeving met veel stilte. Het was weer een zonnige dag en het stikt hier van de veldleeuwerikken. Geprobeerd bij de lokale supermarkt de voorraden aan te vullen, maar die was vanwege de pinksteren nog steeds dicht. Daarna nog maar even naar de kruidenier in Kloster gewandeld (toch wel 2 kilometer) om een voorraadje bier en wijn. 's-Avonds een lekker visje met toebehoren op een terrasje aan de haven en daarna vroeg naar bed.

Dinsdag 10 juni 2014

De wekker loopt af om 4:00 uur. Ons staat een tocht van ruim 65 mijl aan de wind te wachten naar Rønne op het Deense eiland Bornholm. Vertrek om 5:00 uur. Het is net niet bezeild. Wind vandaag NO3, later neemt deze af. We komen om 18:45 uur aan in onze eerste Deense havenplaats. De betaalautomaat met creditcard krijg ik niet aan de praat. Vandaag op het log 73 mijl.

Inmiddels gaat Jan een beetje wennen aan wat later eten dan thuis in Limburg en buiten eten als het kan. We zijn gewend aan wijn en bier bij het eten en we realiseren ons, dat we dit in Scandinavie maar eens wat moeten gaan minderen, in verband met de alcoholprijzen daar. Ook goed om een paar kiloos kwijt te raken.

Woensdag 11 juni 2014

Hier in Rønne hebben we goede wifi, dus een moment om de site weer eens bij te werken. We gaan om boodschappen, doen de was en maken ons op om naar Zweden te gaan. Aangezien we pas op 21 juni in Kalmar hoeven te zijn, waar Aart aan boord komt, hebben we alle tijd om ook wat van de omgeving te zien. We slaan nog wat voorraden in, daarna gaan we nog wat chillen.

Donderdag 12 juni 2014

We hebben Zweden bereikt!

Om even voor 8 uur, word ik gebeld door Marian, terwijl wij de boot aan het klaar maken zijn om uit te varen. Ze feliciteert me met mijn verjaardag vandaag. Dat was ik even vergeten. Ook nog een sms-je van Eefje. Even na 8:00 uur vertrekken we. Er staat een pittige wind. Op het programma staat een tocht naar het Zweedse vaste land: Simrisham. Een afstand over de grond van 30 mijl. Eerst een slag naar bakboord van een mijl of 5, waarna we aan de wind in 1 ruk naar de bestemming kunnen. Het is wat vlagerig en de windmeter geeft af en toe meer dan 30 knopen schijnbare wind aan. Het is echter goed te doen; er zijn hier geen grote golven. Rond 14:00 uur zijn we op Zweedse bodem.
Op het log 37 mijl.

We hebben weer GSM-dekking en wifi en ik krijg een heleboel sms-jes, whattaps, mailtjes en ook een paar reacties middels de site, met felicitaties. Dit doet me wel goed! Iedereen hartelijk bedankt! Om mijn verjaardag te vieren gaan we een hapje eten in het stadje. Komende dagen wordt harde noordenwind voorspeld, dus het is mogelijk, dat we hier een paar dagen zullen blijven.

Vrijdag 13 juni 2014

Zoals verwacht inderdaad harde wind, dus we blijven vandaag hier. Vanavond de eerste voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal in het WK, dus moeten we nog eens kijken of we dat kunnen regelen. Jan ontfermt zich vanmorgen over een los geraakt scharnier, wat behoorlijk wat werk oplevert, maar zoals verwacht, krijgt hij dat goed voor elkaar. Guus doet nog wat aan de conditie en ontdekt een prachtig pad langs het strand en wat bebossing. Vanavond speel het Nederlands elftal de eerste wedstrijd voor het WK in Brazilie tegen Spanje. De Zweden zijn in de voorronden al uitgeschakeld en hier leeft het dus helemaal niet; in de café's geen voetbal. Onder een afdakje van het clubhuis op de Ipad live gekeken, met er onder een nederlandse radiozender met commentaar. 5-1 voor Nederland, kan slechter!

zaterdag 14 juni 2014

Nog een dagje in Simrishamn gebleven. Mooie wandeling gemaakt, langs de vriendelijke kust. De voorspelde harde (tegen-)wind bleef uit.