Week 8 (zw)

Zondag 13 juli 2014

Gisteren hebben we nog wat in de buurt rondgefietst, o.a. langs het graf van Balthazar von Plater, de bouwheer van het kanaal. Zoals voorspeld, vandaag na 12:00 uur een regenachtige dag. We benutten deze om de boot eens wat aan de kant te doen, de was te doen, voorraden aan te vullen en het vaarschema eens gedetailleerd voor de 2 komende weken op te zetten; ondanks 3 maanden tijd, moeten we wel in de gaten houden dat we tijdig in Göteborg aan de terugreis beginnen. Na gisteren nog een leuk fietstochtje te hebben gemaakt, vandaag de fietsen ingepakt, omdat we morgen weer kunnen zeilen. De laatste week konden de fietsen aan dek tegen de mast staan tijdens het varen, dat is dan weer even over. Vanavond wordt de finale WK voetbal gespeeld en Henk en Ellen nodigen ons uit bij hen aan boord te komen kijken. Is weer een gezellige avond en om 00:30 uur zoeken we ons bed weer op.

Maandag 14 juli 2014

Voor het eerst sinds Marian aan boord is, zetten we de wekker, op 7:30 uur. We willen vandaag de Vättern oversteken en daarna nog een stukje door. Rond 9:15 vertrekken we. De wind is O 2/3 en we hopen te kunnen zeilen. Helaas zakt de wind na een paar uur helemaal in, zodat we toch weer moeten motoren. Na zo'n 17 mijl komen we bij het plaatsje Karlsborg, varen dan een stukje over een kanaal langs Forsvik, waarna we het meer Viken opgaan. In de pilot staat, dat je je hier in Canada waant en dat is ook echt zo. We vinden een mooie inham, helemaal beschut, waar we het anker uitgooien en helemaal opgaan in de natuur. Het is hier zo stil, dat het lijkt of je alleen op de wereld bent. Zwemkleding is hier volstrekt overbodig. Er schijnt hier regenboogforel en zalm te zitten. Ik heb geprobeerd om het avondmaal hiermee aan te vullen, maar we hebben noodgedwongen iets anders op het menu moeten zetten. Na 20:00 uur is het volledig windstil en verandert het water in een gladde spiegel, waarin de heuvels en de bomen in perfecte dubbelsymmetrie worden afgebeeld. We plaatsen we muggengaas over alle ramen en de ingang, want we worden anders opgegeten door de insecten. Gelukkig hadden we vooraf in Nederland nog, al een en ander daarvoor in elkaar gezet. De Viken is het hoogst bevaarbare water in Europa en daar liggen wij nu zowat als enige voor anker. Een mooi idee. Haast iedereen zoekt toch de jachthavens op, wellicht ook, omdat deze hier in Götakanaal gratis zijn, inclusief elektra, wifi, wasmachines, etc. Voor ons echter gaat er (bij mooi weer) niets boven ankeren in zo'n prachtige natuur.

Dinsdag 15 juli 2014

We zijn gedurende de nacht 180 graden gedraaid. Guus gaat in plaats van te douchen een stukje zwemmen. Na de koffie gaan we ankerop en vervolgen de rest van Viken. Na een mijl of 12 gaan we bij Tätorp het land weer in om het Götakanaal te vervolgen.3 Mijl verder meren we af in het plaatsje Vassbacken. Onderweg hebben we een klein buitje gehad, maar nu schijnt de zon weer volop. Vassbacken is een piepklein dorpje, er is echter veel te doen; soms staat het kanaalbruglicht op rood, soms staat het op groen. Hier liggen o.a. ook nog 2 andere zeilboten, met Nederlanders. We liggen nu weer 30 cm onder het Viken, dus van nu af gaan we in de sluizen naar omlaag. Is wat handiger schutten, omdat we dan, met teruggenomen lijnen met zijn tweeën in de boot kunnen blijven. Ik hoef Marian ook niet steeds voor de sluis aan de kant af te zetten en alleen de kolk in te varen. Na het schutten nemen we de lijnen vanaf dek zelf los en kunnen doorvaren.

Woensdag 16 juli 2014

Wakker worden en direct een stukje hardlopen (Guus) en een stukje wandelen (Marian). Dan vers brood eten en op het gemakje gaan we weer verder het Götakanaal op. We passeren 3 bruggen voor we in Töreboda komen, het is een stukje van 6 mijl. We liggen aan bakboordzijde langs een steiger. Aan de andere kant van het kanaal is een camping. Natuurlijk ook hier weer een aantal ijsstalletjes. We pakken de fietsjes en gaan naar het centrum om wat boodschappen.

Het is prachtig weer en dan hebben we altijd zin om de Cobb aan te steken. We kopen forel en vegetarische worstjes, wijntje erbij, lekker! Na het eten gaan we nog even wandelen, een stukje door een bos, waar we een ree zien lopen, het is een mooie avond. Morgen gaan we 11 sluizen door, nu dan dus omlaag, het hoogste punt ligt dan al weer achter ons. Ook passeren we een aantal spoorbruggen, dus vlot zal het niet gaan, maar we hebben de tijd, zeeën van tijd!!

Donderdag 17 juli 2014

Vandaag varen we weer een mijl of 13 naar het westen, naar Lyrestad. Stad is een groot woord, er wonen hier weer enkele tientallen mensen. De enige voorziening is een supermarktje. Wel is het er gezellig. We liggen langs een restaurantje, waar in het begin van de avond live muziek is; niet precies onze stijl, maar wel met sfeer.

Vrijdag 18 juli 2014

Ons laatste traject op het Götakanaal staat voor vandaag op het programma. Afstand 6 mijl, naar Sjötorp. We nemen in dit kleine stukje 8 sluizen en liggen dan nog 1 sluis verwijderd van het Vänern. Langs het gehele Götakanaal  is er destijds bij de aanleg een jaagpad langs gemaakt, waar de  schepen met trekpaarden of ossen konden worden langs getrokken. Deze jaagpaden worden nu gebruik als fietspad. Weliswaar niet geasfalteerd (zou in de winter stuk vriezen) maar met ingewalste steenslag. Langs het hele kanaal staan natuurstenen zerkjes, met daar op een nummer. Deze staan steeds 1 ellen uit elkaar (594 meter). Ze werden vroeger gebruikt, om de afstand vast te stellen, waarmee de eigenaar van de trekpaarden en ossen werden betaald; zij werden per ellen betaald. (er staat mij bij dat onze oude lengtemaat el ca. 59 cm is, zou daar wellicht verband in zitten? ). Eind van de middag zien we ook de Adagio weer deze kant opkomen. Rond 17:00 uur bij ons aan boord een borrel om weer even bij te praten. Om 19:30 gaat de BBQ weer aan met hoofdzakelijk lokaal gevangen vis als zalm, baars en onbestemde viskoekjes (van de viswinkel hoor, niet door Guus gevangen!). Het is volledig windstil en de zon schijnt nog lang. 's-Avonds speelt er een leuke Engelse coverband op een terras vlak bij de boot, waar we samen met Ellen en Henk nog wat gaan drinken.

Zaterdag 18 juli 2014

Vandaag een bijna tropische dag, net als momenteel in Nederland. We moeten een zeiltje spannen, om wat in de schaduw te kunnen zitten. Na 5 dagen eindelijk weer internet, zodat de site kan worden bijgewerkt. Verder nog even over de bomen langs het Götakanaal; de overs zijn begroeid met tientallen soorten, echter verreweg het merendeel bestaat uit berken. Exemplaren die vaak 2x zo groot zijn als dat we die in Nederland gewoon zijn. Zal ongetwijfeld met de klimatologische omstandigheden van Zweden te maken hebben; lange winters, korte zomers met in de die zomers relatief lange dagen. Verder is merkwaardig, dat je haast uitsluitend loofbomen ziet. Ik had me voorgesteld juist uitgestrekte sparren- en dennenbossen te zien. Ik vermoed dat we met deze temperaturen een voorbeeld zullen nemen aan de Zweden: straks om een lekker ijsje! Als het weerbericht uitkomt, blijven het nog minimaal een week hoge, zomerse temperaturen.