Vierde week  (25 juni -1 juli 2017)

Zondag 25  juni     (Treguir - Lezardrieux  26 nM)

Na het mooie Treguir, varen we vandaag via een klein stukje zee, naar de volgende Bretonse rivier, de Trieux. Op het eind daarvan, zo'n 7 mijl landinwaarts, ligt het plaatsje Lezardrieux. Het stadje zelf is niet zo bijzonder, maar de vaart over het snel stromende riviertje, wat aan beide zijden is voorzien van prachtige rotspartijen, is erg leuk. Wat ook aardig is, is, dat er nog geen industrie is, wel zilte teelt, als viskwekerijen, oestertafels, etc.

We vertrekken om 8:00 uur en na een stukje van zo'n 14 mijl over zee, komen we bij de ingang van de Trieux. Om 15:00 uur arriveren we in Lezardrieux.

's-Avonds heeft Huib bedacht, dat hij op een etentje wil trakteren, zomaar voor de aardigheid. We gaan op de bonnefooi het dorp in en zowat alle restaurants zijn volledig gereserveerd. Het is nog maar 19:30 uur, de meeste gasten zijn er nog niet, maar er is helaas geen plaats meer. Gelukkig vinden we een pizzeria, waar nog wel plaats is.

Maandag 26 juni   (Lezardrieux - St. Quai  20 nM

Voor de verandering, moeten we weer vroeg uit bed, namelijk om 4:30 uur. We treffen het wat het tij betreft, niet echt. Om 5:30 gaan de lijnen los. Na het afvaren van de Trieux, weer een stukje over zee, naar St. Quay-Portrieux. Als je vroeg vertrekt, kom je ook vroeg aan, zodoende zijn we om 9:30 uur in St. Quay. De afstand bedraagt 20 mijl.

De weersvoorspellingen geven consequent aan, dat er vanaf woensdagavond, harde wind aan komt, die aanblijft tot zondag. Om die reden willen we woensdagavond in St. Malo zijn, waar zaterdag de bemanningswisseling plaats vindt.

Dinsdag 27 juni      (St. Quai - St.Cast-le-Guildo  26 nM)

We kunnen nu uitslapen tot 5:00 uur. Vanwege de stroom moeten we om 6:00 uur vertrekken. We zeilen nu naar St. Cast-le-Guildo. Een prachtig plaatsje aan de Noord-Bretonse kust. Zoon Auke en schoondochter Jolanda waren hier vorige week en zijn er zeer enthousiast over.

De afstand bedraagt 26 mijl. Om exact 11:00 uur meren we af. De laatste anderhalf uur hebben we regen gehad; de eerste van deze vakantie. Het blijft hard regenen tot 16:00 uur, daarna is het weer heerlijk weer. De bemanning gaat om boodschappen en ik ruim de zeilen op en spuit de boot af.

Op woensdag 28 juni, blijven we in St. Cast. Ik vind dit tot nu toe, de mooiste omgeving van de Bretonse kust. Je kunt hier hele lange wandelingen langs de kust maken. Er zijn voetpaden vlak langs de hoge kust, waarbij je prachtige vergezichten hebt. Het is er ruig en schilderachtig. Een omgeving om eigenlijk wat langer te blijven. Hier komen we beslist nog eens terug.

Donderdag 29 juni (St. Cast-le-Guildo - St. Malo  11 nM)

Omdat er voor vrijdag en daarna harde wind en veel regen wordt voorspeld, vertrekken we vandaag naar onze eindbestemming met deze bemanning; St. Malo. Zaterdag arriveert Marian en rijdt de bemanning weer met haar auto terug naar Nederland. Het is slechts een afstand van minder dan 11 mijl. We varen alleen op de genua, om de tijd wat te rekken. Een slingertocht tussen rotspartijen, waarbij je goed moet opletten bij de wat verwarrende betonning; direct daarachter zijn gemene net onder water liggende rotsen. Onderweg vangen we een paar makrelen aan de paravaan die zwager Jan heeft gemaakt.

Vrijdag 30 juni, vandaag alle tijd, om St. Malo te bezoeken; prachtige oude vestingwallen en een historische binnenstad. Hele mooie stranden. Ook hier kun je je wel een aantal dagen vermaken.

Om 8:00 uur vanmorgen, zaterdag 1 juli, is Marian thuis vertrokken, om de afstand van ca. 700 km van Kwadendamme naar St. Malo te rijden. Voor Huib, Martine en Jan, de laatste dag aan boord. Rond 16:30 uur arriveert ze in St. Malo. Omdat het vandaag een heugelijke dag is; we zijn precies nu, 40 jaar getrouwd, is er gebak bij de koffie en wat later gaat de fles bubbels open, die Marian heeft meegenomen. Wij zijn blij, elkaar weer in de armen te kunnen sluiten. 's-Avonds eten we met zijn allen in een restaurantje en gaan daarna bijtijds naar bed, want Jan, Huib en Martine willen de volgende dag rond 7:00 uur weer naar huis rijden. Jan rijdt Cherbourg, waar Huib en Martine hun eigen auto weer oppikken en rijden vervolgens naar Nederland.