Eerste week

Zaterdag 24 mei 2014

Vanmorgen ca. 11:00 uur met bemanning Jan en Wouter vertrokken, uitgezwaaid door familie, enkele bekenden en de buren uit de haven. Toch wel met gemengde gevoelens; Enerzijds 6 weken zonder mijn lieve Marian en 3 maanden de kinderen niet zien en anderzijds het vooruitzicht van ruim 3 maanden zeilen, reizen en allerlei leuke dingen doen. Vandaag naar Roompot Marina, een dure haven (34 euro) en de Wifi doet het niet. Overige voorzieningen zijn prima.

Zondag 25 mei 2014

Om 7:15 vertrokken naar de Roompotsluis waar we direct in konden varen. Een paar uur stroom tegen, het volle tij mee en weer een paar uur stroom tegen. Wind zuid 3/4, dus grotendeels voor de wind. We moeten de motor geregeld bij zetten om wat snelheid te houden. Onderweg maakt Jan een heerlijke stamppot, af en toe naar buiten roepend, dat we te schuin gaan en het water in de aardappelpan over de rand gaat. Ca 21:00 uur liggen we tussen de pieren van IJmuiden en een half uur later in de box. Op de kant staat de Brunel, die geprepareerd wordt voor de komende Volvo Ocean Race. De economische omstandigheden in Nederland tekenen zich af; nog niet de helft van de ligplaatsen zijn bezet. Voorzieningen zijn goed, maar gaan langzamerhand wat gedateerd raken. We betalen hier ca. 37 Euro. Wifi buiten werking.

Maandag 26 mei 2014

Om 11:00 vertrokken naar de zeesluis van IJmuiden, richting Noordzeekanaal. Direct na de sluis een paar ijverige marechaussee-heren die behoefte hadden om ons helemaal na te trekken. Kostte ons een half uurtje, maar we hebben zo veel tijd, dat we daar maar eens om lachen. Langs Amsterdam naar de Oranjesluizen, waar het hevig begon te regenen. Tijdens de spits-stremming van de Schellingwoudebrug een paar uurtjes aan een steiger van Schellingwoude gewacht, daarna door naar Volendam. Alles vandaag recht in de wind, dus gemotord. Om 21:uur in Volendam in de gemeentehaven aangelegd, bij de rondvaartboten. Hier uitstekende open wifi, dus kan voor het eerst de site worden bijgewerkt.

We zien dat er al een aantal reacties zijn en dat wordt erg door ons op prijs gesteld. Ondanks dat we het adres van de site slechts in kleine kring hebben bekend gemaakt, hebben we al 275 bezoekers gehad. (gisteren 28 en vandaag 23). Eerlijkheidshalve moeten we er bij zeggen, dat daar ook de eigen bezoeken, tijdens toevoegen van stukjes bijzitten.

Dinsdag 27 mei 2014

Na uitslapen tot 9:00 uur, op gemak ontbeten, water getankt, etc. We werden toen gebeld door Derk van de Kick, clubgenoot van de WSVW, die meldde, dat de Schouwerbrug, direct na het Sneekermeer gestremd was en dat nog wel een aantal dagen zou aanlopen, eer die was gerepareerd. Derk en zijn vrouw Marthi zijn onderweg naar Finland en enkele dagen voor ons vertrokken. We wilden eigenlijk via Stavoren naar Leeuwarden en vervolgens verder naar Lauwersoog. Nu gaan we via de sluis van Kornwerderzand via de Boontjes over een stukje wad naar Harlingen en dan door het Van Harinxmakanaal naar Leeuwarden. Tot Enkhuizen recht in de wind, daar een schifting van 90 graden, zodat we met halve wind in een keer door konden naar Hindeloopen. De laatste uren in de stromende regen. Wind O4. Wouter haalde het record van de dag met 8,2 knopen. Het werd die avond niet meer droog.

Woensdag 28 mei 2014

Vandaag wordt de gehele dag regen voorspeld, dus slapen maar eens uit, wandelen maar eens door het dorp, eten kibbeling bij een zaakje van een door tekort aan vis gestopte verbitterde palingvisser, die nog bevriend was geweest met Jopie Huisman, voor de rest borrelen en lezen we wat.

Donderdag 29 mei 2014

We vertrekken om 10:00 uur uit Hindeloopen en zeilen in 2 uur naar de sluis van Kornwerderzand, daarna over het wad door de Boontjes naar Harlingen, gelijk door via het Van Harinxmakanaal door Leeuwarden. Dit alles is de zon. Aankomst aan de Prinsentuin in centrum Leeuwarden om 16:00 uur.

Vrijdag 30 mei 2014

Om 9:00 uur brengen we Wouter naar het Station van Leeuwarden. Wouter was aangenaam gezelschap en hij komt met een mooie ervaring weer thuis. Heeft nu zowel op zee, op IJsselmeer, Wad en binnenwater gevaren. We doen nog wat boodschappen en varen over Dokkummer Ee en Lauwersmeer naar Lauwersoog. Daar lagen o.a. ook de Kick en de Walcherijn uit Middelburg. De laatste is onderweg naar het Oslofjord.

Zaterdag 31 mei 2014

Vanmorgen vroeg op, om de eerste sluisbediening van 7:00 uur te halen. Werd door relax getreuzel toch de sluis van 8:00 uur. In het Westgat zware stroom tegen, over een afstand van ruim 10 mijl. De wind ook nog recht op kop. Na 3 uren konden we vervolgens met NW 4 halve wind richting Norderney zeilen. De windkracht viel wel mee, er was echter een heel vervelende en hoge deining vanaf bakboord, waardoor ik me niet echt lekker voelde. Gelukkig kon ik zonder overgeven de tocht voltooien. Om 19:30 uur arriveerden we op het duitse waddeneiland Norderney. Gevaren afstand 64 mijl, omdat we door de hoge branding niet door de Schluchter konden, maar om moesten varen door het Dovetief. Snel gegeten en even plat. Toen ik om 22:00 uur was bijgekomen, bleek Jan al te slapen en ben toen ook te kooi gegaan.