Tiende week (6 - 12 augustus 2017)

Zondag 6 augustus  (Honfleur)

Het is echt een luier-vakantie hier; we zijn al een week in Honfleur. Het blijft maar gezellig. Op het eind van de middag verhalen we, samen met de Hardebolle naar de buitenhaven, omdat we morgen vroeg weg willen en de brug draait pas vanaf 8:30 uur. 's-Avonds eten we bij ons in de kuip wat kliekjes van de vorige dagen; gamba's, vegetarische schnitzels, falafel, paprika's, uien, aardappelen, etc. En dat alles op de grillplaat. Merien heeft ook nog een halve gerookte kip. Al met al weer lekker gegeten. (en gedronken!)

Maandag 7 augustus  (Honfleur - Fecamp  32 nM)

We hebben de wekker gezet op 5:30 uur. We willen de sluisopening naar de Seine van 6:30 uur halen, zodat we op de Seine stroom mee hebben. Deze kan aardig oplopen en dat scheelt zo een paar uur, als je daar tegenin moet. We zijn om 7:00 uur geschut en varen een mijl of 8 de Seine af, komen dan weer op zee en gaan richting Fecamp, waar we rond 13:15 arriveren. Wind was er nauwelijks en ook nog grotendeels bakstag. We hebben een paar pogingen gedaan om te zeilen, zelfs nog met de gennaker, maar hebben uiteindelijk het grootste gedeelte gemotord. De stroom stond altijd mee. In Fecamp zijn we een paar levende kreeften gaan kopen, die we op de Hardebolle hebben gekookt, en genuttigd. Een koningsmaal! Ook weer weggespoeld met koele witte wijn. Onze levers hebben het zwaar te verduren. Ilsssse krijgt nog een berichtje van Joost en Marian van de Kokkel, dat hun 2 eerste kleinkinderen, een tweeling, die gisteren, veel te vroeg zijn geboren, het goed maken. We worden er allemaal een beetje blij van.

Dinsdag 8 augustus  (Fecamp - Dieppe  32 nM)

Zeven uur loopt de wekker af. Na te hebben gedoucht, snel naar de bakker, die al om 7:00 uur open is en vervolgens om 8:30 uur met de 2 boten richting Dieppe vertrokken. Op dat tijdstip ging ook de stroom meelopen. Het is vandaag springtij. De wind is NW, een knoop of 8 - 12 en we lopen door het water tot tegen de 6,5 knoop. Over de grond af en toe boven de 10 knopen. We arriveren rond 12:30 uur en hebben 25 mijl op het log. Weer een aantal mijlen cadeau door de stroom. Morgen trekken wij verder richting huis, de Hardebolle blijft nog een paar dagen in Dieppe. Om het gezellig af te ronden, gaan we gezamenlijk uit eten in een restaurantje tegenover de haven. In de stromende regen, lopen we er naar toe. Het mooie weer is wat aan het over gaan; vandaag de lange broeken aan gemoeten.

Woensdag 9 augustus  (Dieppe - Boulogne sur Mer 54 nM)

Vandaag staat weer een wat langere tocht op het programma, we varen van Dieppe naar Boulogne.  De Hardebolle heeft besloten, om toch ook verder te gaan, dus die maken dezelfde tocht. We vertrekken om 7:30 uur, hebben dan eerste 4 uur stroom tegen, waarna deze gaat meelopen tot ca. 18:00 uur. Het traject is nagenoeg voor de wind, zodat we weinig snelheid maken. Echter hebben we de motor niet hoeven te gebruiken. Rond 17:00 uur arriveerden we in Boulogne. Bij aankomst scheen de zon vol op en kon de korte broek weer aan. Na het eten zijn we, helemaal lui, om 22.00 uur al naar bed gegaan.

Donderdag 10 augustus, worden we om 8:00 uur wakker door de harde regen. Deze zal tot de middag aanhouden, dus we besluiten hier maar te blijven vandaag. De kraampjes van de vissers (verser kan niet) zijn open en we scoren krabbescharen en tong. Op het eind van de middag komen Merien en Ilse om een borrel en blijven aansluiten bij ons eten. Morgen rond de middag vertrek.

Vrijdag 11 augustus  (Boulogne - Dunkerque 44 nM)

We gooien de touwtjes los om 12:00 uur, zodat we bij Cap Griz Nez, waar het hard stroomt, rond slack aankomen; er staat dan in elk geval geen tegenstroom. De  eerste 10 mijl tot Cap Griz Nez, hebben we zwakke wind, pal achter, zodat de motor bijstaat, daarna gaan we bijna om, richting oost, zodat we ruime tot halve wind kunnen varen, allengs trekt de wind ook steeds aan, zodat we tot 10 mijl over de grond lopen. De Hardebolle vaart door naar Nieuwpoort en wij stoppen in Dunkerque, onze laatste Franse haven. We arriveren rond 17.45 uur, met 34 mijl op het log, dus 10 mijl stroomvoordeel.

Zaterdag 12 augustus  (Dunkerque  /  Oostende  26 nM)

Om de stroom mee te hebben, vertrekken we om 14.00 uur. We gaan pal voor de wind, zodat we alleen op de genua gaan. Je zeilt dan weliswaar iets langzamer, maar hoeft niet steeds op te letten, om een klapgijp te voorkomen. Om 18.00 uur zijn we in Oostende, met 22 mijl op het log. We besluiten om een frietje te gaan eten en komen er achter, dat het nu de jaarlijkse Paulusfeesten zijn, met 6 dagen live/muziek en optredens in de stad op 2 pleinen. Het is superdruk en reuze gezellig. Met het weer treffen we het ook, iedereen in zijn shirtje of dun truitje. We waren erg onder de indruk van de Amerikaanse bluegrassband The Henhouse Prowlers. Alle toegang is gratis, maar ze verkopen munten voor drank en vragen je zoveel mogelijk te drinken, om de kas te spekken.  Daar geven we dan maar gehoor aan. Zodoende werd het toch nog laat.