Tweede week

Zondag 1 juni 2014

Vandaag een rustdag, na de lange en door de deining vermoeiende trip van gisteren. We waren om 22:00 uur al gaan slapen en ik werd om 08:45 wakker gebeld door zwager Jan, die eens wou horen hoe het ging. 's-Ochtends een half uurtje gaan hardlopen, wat gelummeld en eind van de middag geborreld op de Kick. Al met al een relaxdagje. Jan was zo moe, dat hij in Norderney niet verder is gekomen dan het toiletgebouw aan het eind van de steiger.

Maandag 2 juni 2014

Vandaag vroeg uit bed; de wekker liep om 03:45 af en om 04:20 vertrokken we. Het was al licht. Gelijk met ons vertrok ook de Kick. Er was nog nauwelijks wind en met een fikse stroom mee motorden we door de Dovetief. De bedoeling was, dat we naar Cuxhafen gingen; tot 18:00 uur loopt de stroom mee en met de gebruikelijke rekensnelheid van 5 knopen zouden we dan rond 17:00 uur daar zijn. Er was geen wind voorspeld, maar als cadeautje kregen we toch nog een mooi windje, waar we soms zeilend, soms motorzeilend nog 6 knopen uit konden persen. Zodoende lagen we al om 16:45 in Brunsbuttel, waar de sluis naar het Noord-Oostzeekanaal ligt. Helaas moesten we al rondjes draaiend bijna 2 uur wachten. '

Direct na de sluis is een klein haventje, waar de grote zeeschepen letterlijk op enkele meters afstand langs je varen, met luid gereutel van de schroef. Ook de Kick arriveerde hier en de Manon van Piet Lobbezoo uit Yerseke. Vandaag gevaren 82 mijl. Jan is uitgeteld en gaat vroeg naar bed, Guus maakt nog een wandeling en bezoekt de zeesluis, direct naast het haventje.

Dinsdag 3 juni 2014

Met stralende zon worden we wakker. Gaan na half uurtje hardlopen op gemak douchen, om boodschappen en op weg. Op de motor over het Noord-Oostzeekanaal, wat de Noordzee met de Oostzee verbindt. De lengte is 100 km. Vandaag varen we zo'n 67 km, tot in Rendsburg. Het log geeft geen signaal meer, gelukkig is Jan aan boord en die kan dat vast wel fixen.

Rendsburg is zeer rustig gelegen in een zijarm van het kanaal. Morgen maar eens zien, of we diesel kunnen tanken en de voorraden wat aanvullen. Eindelijk ook weer Wifi, zodat we de site kunnen bijwerken. We krijgen blijkbaar steeds meer volgers; het aantal bezoeken was nu al 495.

We houden onze lezers op de hoogte. Degenen die reageerden, bedankt.

Woensdag 4 juni 2014

Net als gisteren ook nu weer stralende zonnige dag. Vandaag hebben we het plan om van Rendsburg naar de sluizen van Holtenau te varen, daar de Oostzee op te gaan, en na 4 mijl naar de haven van Laboe te gaan, aan de andere zijde van het Kieler Fjord, tegenover Kiel. Schutten ging vlot, in een betaalautomaat op de sluis betaal je 18 Euro.

Na de sluizen komen we op de Oostzee, waar het een gezellige drukte is; er wordt volop gezeild (het is een gewone doordeweekse woensdag). In Laboe hebben prima internetverbinding, zodat we weer volop kunnen whattsappen en viberen met het thuisfront. We eten de locale specialiteit: herring mit kartoffelplangen. Van Marian horen we dat het thuis de hele dag stortregent.

Donderdag 5 juni 2014

Nu regent het hier ook flink. Het blijft nog zeker tot na de middag aanhouden. We besluiten om nog hier in Laboe te blijven. Jan wil mijn accuconditiemeter installeren; want ik kom niet verder dan een gat zagen, waarin hij wordt gemonteerd. Zo wordt de ochtend nuttig besteed. Onverwacht lopen we Derk en Marthi tegen het lijf. 's-Avonds komen ze bij ons gezellig om een borrel.

Vrijdag 6 juni 2014

Stralend weer, wel met (nog) harde wind (NW5). Het zou tegen de middag wat afnemen, dus we plannen dan te vertrekken. Eerst nog een stukje hardlopen en dan gaan de lijntjes los. Ik kwam nog een Nederlandse jongen tegen en die vertelde dat hij een Scandinavische  vriendin had. Ik vroeg: "Zweedse?". "Och" antwoordde hij, "het valt wel mee, alleen een beetje onder haar oksels".

Zaterdag 7 juni 2014

Om 8:30 uur vertrekken we op de motor naar het ca. 6 mijl verderop gelegen Burgstaaken om diesel te tanken. De tank was bijna leeg, zodat we nu bijna alle rode diesel, nog afkomstig uit Engeland wel kwijt zijn. Voor we in Scandinavie zijn, willen we graag de tank afgetopt en de bergruimtes vol met in Duitsland voordelig te kopen boodschappen hebben. In Scandinavie is alles veel duurder. Boodschappen proberen we in één van de volgende havenplaatsen te doen.

Vandaag schijnt heel de dag de zon, wind W3, zodat we aan de wind in één slag via de Mecklenburger Bucht naar de ingang van de rivier de Warnow kunnen zeilen, naar het leuke plaatsje Warnemünde. Het is eerste pinksterdag en het is er een gezellige drukte. Heel veel terrasjes langs de oude haven en tot viszaakjes omgebouwde kotters. We eten op een van de terrasjes. Tot 's-avonds zit Guus nog buiten. Jan zit altijd binnen; die houdt niet zo van buiten zitten en buiten eten.