Week 12 (dld-nl)

 

Zondag 10 augustus 2014 

Tijd om weer een stukje verder te gaan. Na eerst nog even een klein fietstochtje, o.a. langs de drooggelegde U-boot U995, vertrekken we rond 12:00 uur uit Laboe. We willen bij de sluisingang gaan liggen, in het kleine haventje van Holtenau. Leuk om van daaruit de sluizen van het Noord-Oostzeekanaal te bezichtigen. Daar aangekomen, bleek deze precies lager wal te liggen en op dat moment waaide het in vlagen 32 knopen, 7 Bft dus, wat teveel van het goede om de zaak heel te houden met afmeren en voor morgen is er nog hardere wind voorspeld en dan moeten we daar ook nog weg zien te geraken. Daarom de sluis dan maar in, er lagen al wat boten te wachten en binnen 5 minuten ging deze open.

In de sluis lagen we naast de Checkmate uit Colijnsplaat, die terug kwam van het Wereldkampioenschap ORC. Ze waren 2e geworden overall en wereldkampioen bij de amateurs. Mooi resultaat voor deze Zeeuwse boot.  

Plan B was om naar het haventje van Borgstedt, vlakbij Rendsburg te gaan. Dit ligt redelijk beschut en mooi tussen de bomen. Hier zijn ook redelijke voorzieningen en een goed uitgangspunt voor fiets-en wandeltochtjes. Na 18 mijl op het kanaal kwamen we daar aan en het bleek inderdaad aan de verwachtingen te voldoen. Zelfs wifi is er, mits je op de goede plaats gaat liggen. Er lagen zo'n 20 boten, waarvan 3 Nederlanders. Er is een open "woonkamer", waar boeken en tijdschriften staan, televisie tot de beschikking etc.

Ik had een stapel uitgelezen Waterkampioenen speciaal voor een dergelijke ruimte bewaard en heb ze daar neergelegd. Binnen een paar minuten waren deze ook weer "uitgeleend". Onderweg op het kanaal kom je geregeld zeeschepen tegen en word je er door opgelopen en dat geeft een prettig nautisch gevoel; echt tussen de zeevaart.

 

Maandag 11 augustus 2014 

Het eerste wat Marian doet, als ze wakker is, de weerberichten afstruinen; Windguru, Gribfiles, MSN-weer, Windfinder, enz.om te zien of er toch maar niet wat minder harde wind komt. Het is helaas zelfs anders: Tot en met volgende week dinsdag nog steeds te harde westenwind in de Duitse Bocht. We moeten de knop maar even omzetten en ons schikken naar de omstandigheden. Het is hier trouwens best aardig vertoeven. Vanmorgen met de hier ter beschikking staande (goede) fietsen, maar eens een mooi stuk gefietst, straks stuk langs kanaal wandelen, vanavond BBQ, etc. Want ondanks de harde wind, zijn de temperaturen goed en schijnt regelmatig de zon. 

 

Dinsdag 12 augustus 2014

Vanmorgen hing het weerbericht van de Deutsche Wetterdienst op het prikbord. Voor vanochtend W 7/8 met golfhoogtes van 4 tot 6 meter in de Duitse Bocht. Nu is die Wetterdienst altijd wel wat zwaar op de hand; laat het in werkelijkheid eens de helft zijn, dan zijn het nog behoorlijke bulten water. Zoals het er nu uitziet, is er a.s. vrijdag een klein weergaatje, daarna pas weer maandag of dinsdag. De Duitse gastenvlag blijft dus nog wel even hangen. Af en toe eens een onweersbuitje en daartussen door zonneschijn. We liggen redelijk tegen de wind beschut. Zelfs Marian is al wat minder ongedurig. Zal ook wel moeten natuurlijk, want we zullen ons er toch naar moeten schikken. Langzamerhand komt ook de datum, dat ik weer aan het werk moet (uiterlijk 1 september) wel akelig dichtbij. Komt tijd komt raad denken we dan maar. Alles beter dan Marian met veel te veel wind in de Duitse Bocht te confronteren, want dan wilt ze waarschijnlijk nooit meer mee. Wat een voordeel is, is dat alles hier uiterst relaxt gaat, we houden nog echt vakantie en kunnen het grootste deel van de dag buiten zitten.   

 

Woensdag 13 augustus 2014

Vandaag een berichtje van de kapiteinse van de Harrewar. Het is namelijk zo dat de kapitein zijn hardloop schoenen heeft aangetrokken en er van door is gegaan. Wij zijn nog in het leuke haventje op Rader Insell, het waait weer hard en het zonnetje schijnt, dus we kunnen gewoon weer de hele dag buiten zijn. We hebben vanmorgen Windguru, Gribfiles en Windfinder opgezocht en gezien dat we vrijdag kunnen gaan varen richting Norderney, hè hè! Morgen varen we naar Cuxhaven en dan vrijdag verder. Toch, ondanks dat ik wel wat ongeduldig werd af en toe, genieten we volop hier. De dag vliegt om en er is van alles hier te zien, we hebben de Lidl om de hoek, de boot wordt eens onder handen genomen, de was gedaan, we komen de tijd hier prima door. Ik hoorde net weer een berichtje binnen komen op de Ipad en daar kwam weer  een leuk verslagje van de Hardebolle en de Maleachi binnen. Daar in België waaien ze ook zowat uit hun hemd! We zien er  steeds  naar uit de avonturen van Blaes, Ube, Leune en Ilse te lezen. Kijk daar komt een bezwete kapitein weer binnen vallen en is het tijd voor koffie. We gaan de vandaag de vouwfietsen opruimen en pakken de fietsen van de haven om nog eens een rondje te gaan doen. Guus wil nog om wormen, hij heeft in 12 (!!!!) weken nog geen enkele vis gevangen, dat zit hem niet lekker, dus vandaag de laatste poging om toch al was het maar een gupje, iets aan de haak te slaan.  Hij denkt hier paling te gaan vangen. Helaas, de hele stad Rendsburg door gecrosst, geen wurm te vinden. Dan maar vis gekocht, ook lekker. Nu bezig de genua 1 te vervangen door de high aspect, we verwachten veel wind de komende dagen, aan de wind. 

 

Donderdag 14 augustus 2014 

Gisteravond zijn Jet en Jan, van een Nederlandse zeilboot, die schuin tegenover ons lag, om een borrel geweest en hebben we het gehad over de terugreis en dan met name het benodigde weergat, om de Duitse Bocht door te komen. Toen was de berichtgeving nog, dat er dinsdag a.s. oostenwind van redelijke kracht was voorzien. Vanmorgen gaven de diverse weerprogramma's aan, dat er met ingang van het a.s. weekend alweer een depressietrein aankomt met harde westelijke winden. Wij hebben in eerste instantie besloten, om vandaag de resterende 60 km van het Noord-Oostzeekanaal af te varen, naar Cuxhafen te varen en dan vrijdag naar Norderney en zaterdag naar Lauwersoog. Ook voor zaterdag zag het er nu weer slecht uit. Onze ervaring van de laatste week is, dat na 20:00 uur, de wind grotendeels afneemt, dus besluiten we, om dan maar gelijk donderdagavond en -nacht door te varen naar Norderney (ca. 67 mijl) en indien mogelijk gelijk door naar Lauwersoog. In de sluis bij Brunsbüttel, kwam nu de Checkmate naast ons liggen en die hadden het plan om vrijdagmorgen vroeg uit Cuxhafen te vertrekken en dan in één ruk door te varen naar Colijnsplaat. Zij steken 2,95 meter diep en kunnen niet door Friesland, niet onder de brug bij de Roompotsluis door en alleen bij Stellendam bij laag water en bij de Nieuwe Waterweg naar binnen. Wij besluiten om door te gaan richting Norderney en daar dan vrijdagochtend verder te zien. We vertrekken 's-morgens om 9:00 uur uit Borgstedt bij Rendsburg, gaan in Cuxhafen nog even tanken en varen dan door.

 

Vrijdag 15 augustus 2014 

We hebben vanochtend besloten, toen we Norderney dwars hadden, na een wat onrustige nacht in de Duitse Bocht, recht tegen in de wind, ZW en W 3/4, om vandaag toch maar gelijk door te varen naar Lauwersoog, gezien de zeer slechte weersberichten van komende weekend en week. Tijdens de nacht, passeerden we de aansluitingen van de Weser en de Jade op de Elbe en het verkeersstelsel en daar was het verschrikkelijk druk. We moesten een aantal malen uitwijken, voor schepen die beloodsd werden en het is daar een behoorlijk onoverzichtelijke situatie. Dit tezamen met zo'n 15 knopen tegenwind, steeds overkomende buien met wat meer wind en veel regen, maakten dat het een vermoeiende nacht was. Na de Jade werd het een stuk rustiger en vanmorgen na Norderney nog veel rustiger. We zijn de nacht motorend en motorzeilend doorgekomen en in de loop van vrijdag werd de wind W3 en daarmee net bezeild. Guus had onafgebroken wacht gelopen van donderdagmorgen 9:00 uur, tot vrijdagmorgen 6:00 uur en is toen toch maar even 2 uur plat gegaan, terwijl Marian de honneurs waarnam. Zij had weliswaar 's-nachts binnen gelegen, maar door de harde klappen op de romp geen oog dichtgedaan. Onderweg op zee, kregen we nog berichtjes van onze buren uit de haven Bert Jan en Hanneke en onze zoon Auke, die ons op www.marinetraffic.com konden volgen. Ook Rinus, onze motorboot varende kennis, bleek dit te volgen. Toch wel apart, dat je weet, dat je "gezien" wordt vanaf afstand. Vrijdagavond 20:00 uur waren we in Lauwersoog, moe maar voldaan. Op het log 175 mijl, waarvan 35 mijl in het Noord-Oostzeekanaal, in 35 uur, waaronder 1x schutten in Brunsbüttel. De sluismeester was al naar huis, zodat we in de buitenhaven zijn vastgeknoopt aan de nieuwe steigers. We gaan nu slapen en dat zal waarschijnlijk een hele lange nacht worden.

 

Zaterdag 16 augustus 2014

We werden wakker van Nederlands gepraat op de steiger. Dat hadden we al lang niet meer gehoord. Na een heerlijke en rustige nacht eerst eens even met het thuisfront gebeld, een aantal hadden al via marintraffic.com gezien dat we weer in het land waren. Het waaide vanmorgen nog een dikke W5, blij dat we de keus hebben gemaakt om de vorige nacht door te varen in plaats van deze. We lopen nog even rond op de dijk en ik zie overal auto's staan met Nederlandse nummerborden. De afgelopen maanden had ik steeds van: "Hé, een Nederlandse auto", ook dat is even wennen. Ik ben nog nooit zo lang uit Nederland weggeweest en had er nooit bij stil gestaan, dat dit soort dingen je opvalt. We gaan rond 12:00 weg en nemen gelijk de Robbengatsluis van Lauwersoog, varen over het Lauwersmeer en daarna wat kanalen tot Dokkum, waar we afmeren, ca. 12 mijl. Inmiddels zijn de weerberichtenmakers het er over eens: de eerst komende week alleen depressies met veel wind en elke dag regen, dit met lage temperaturen. We zagen op de sluis al een bord, waarop aangegeven, dat de Oude Schouw brug, vlak voor Sneek, die in april al is beschadigd, nog steeds voor ons formaat mastlengte is gestremd. Het was een beetje onduidelijke tekst. Je kon een nummer bellen voor meer informatie. Ik gebeld, het bleek de voorlichting van Rijkswaterstaat te zijn. De mevrouw aan de telefoon wist niet precies waar ik het over had, maar na enig opzoeken had ze bedacht dat dit alleen voor de beroepsvaart gold. Ik vertelde dat er op onze boot een mast staat, maar ze dacht toch dat het wel zou gaan. Uiteindelijk kreeg ik het nummer van de brugbediening die zou misschien wat meer gerichte info hebben. Dat bleek een bandje te zijn, met de bedieningstijden van de bruggen in Friesland. Toen het calamiteitennummer daarvan gebeld. Die wisten het ook niet en adviseerde om er maar gewoon naar toe te varen (een hele dag varen en weer een hele dag terug) en daar ter plekke na te vragen. Een telefoonnummer van de brugwachter had ze niet. Tja, met RWS ambtenaren had ik niet zo heel veel anders verwacht. Het viel me alleszins mee dat ze niet zeiden "Daar gaan wij niet over". Via internet op de site van Schuttevaer bleek, dat we er inderdaad niet doorheen kunnen. Het aangegeven alternatief over Akkrum is i.v.m. onze diepgang voor ons niet bevaarbaar. We moeten dus via Harlingen en een stukje over het wad naar Kornwerderzand en zo over het IJsselmeer weer naar het zuiden. Even uitkienen op welke dag we het stukje buitenom gaan, want er zijn een paar dagen bij dat ze daar W7 (uiteraard moeten wij naar het westen varen) voorspellen. Lijkt ons daar dan niet prettig.