Week 13 (nl)

 

Zondag 17 augustus 2014 

Nu is het echt herfst! Vandaag weer W6 met de hele dag door fikse regenbuien met flinke windstoten. We hebben dan altijd een vaste opstelling: Guus in de stromende regen en striemende wind buiten aan het roer en Marian lekker binnen met een boek en dan soep, pannenkoeken, koffie etc. naar buiten reikend. Op zich is het op de Friese kanalen en vaarten niet zo'n probleem, alleen onprettig, maar we kunnen gewoon varen. Vandaag doen we weer een klein stukje; van Dokkum naar Leeuwarden, 13 mijl. We vertrekken om 13:00 uur en arriveren 16:10 in Leeuwarden, precies 5 minuten voor de spertijd van de brugbediening. We vinden een mooi plekje in de Prinsentuin. We zijn wel veroordeeld tot binnen zitten, omdat het blijft gieten, maar er branden kaarsjes, mooi muziekje er bij, flesje wijn open, kaasjes. Nou we vermaken ons wel. We eten wat in de stad en wandelen door het erg mooi vormgegeven centrum, waar een wonderbaarlijk geslaagde inpassing van nieuwe gebouwen tussen het historisch erfgoed is gerealiseerd. Architectuur en stedebouw van niveau!

 

Maandag 18 augustus 2014 

Voor vandaag was er weer veel wind en regen voorspeld. We hadden een meevaller: de regen viel erg mee. De voorspelling van de wind kwam wel uit. We hebben pas sinds dit jaar een windmeter op de mast en vandaag werd het record bij ons verbroken. Heel de tocht hadden we rond de 24 knopen wind, in vlagen vaak boven de 30 knopen en op een gegeven moment zelfs even 42 knopen (als die permanent zou waaien is dat 9 Bft). Nou stelt zo'n vlaag niet zo veel voor als je op de motor op een kanaal vaart, als je op zee zit met vol tuig is het wat anders, maar wij voeren op de motor op een kanaal, dus het was alleen maar indrukwekkend. We varen om 10:00 uur weg en nemen de staande mastroute, gewoon via Grouw en Sneek. De Oude Schouwbrug, bleek gewoon in functie (hadden we in Leeuwarden gehoord van iemand die er onderdoor was geweest). We deden vandaag het stukje van ca. 31 mijl van Leeuwarden naar Lemmer, waar we in de gemeentelijke haven Lemmer Binnen liggen. Een bedenkelijke haven overigens; een arrogante havenmeester die denkt dat hij de burgemeester van Lemmer is, verkoopt Wifi per dag en deze blijkt aan boord niet te ontvangen, de douche werkt met munten en na één minuut is het warme water al op. Na het eten bezoeken we het centrum. Ca. 15 minuten lopen. De eerste 5 minuten zijn we helemaal nat geregend. We hadden weliswaar zeiljassen aan en Marian had een paraplu bij zich, maar broeken en schoen waren door en door nat. Onderweg belde Marthi van de Kick nog, zij liggen in Schellingwoude en zakken ook langzaam af richting Zeeland.

 

Dinsdag 19 augustus 2014 

In de stromende regen verlaten we Lemmer om 9:15 uur. Eerst naar de sluis, waar we direct in kunnen, als enige jacht tussen de binnenvaartschepen. Wind W4/5, bijna bezeild, richting Gouwzee naar het schilderachtige plaatsje Marken. Eerst moesten we bij Enkhuizen nog de sluis bij het Aviduct passeren. Daar waaide het zo hard, dat de net opgehangen stootwillen terug in het gangboord waaiden. We hebben toen maar even een schutting overgeslagen; anders is het vragen om schade. Nadat de bui over was gedreven, alsnog geschut en daarna bezeild naar Marken. Onderweg was er één zeilboot die onze richting uit ging. Af en toe kregen we flinke buien met veel wind en regen over ons heen. Tegen 17:00 uur waren we in Marken, met 37 mijl op het log. Aan de kade aan lagerwal lagen enkele zeiljachten en was er nog ruimte. Daar hadden we echter geen zin in, met deze wind, vooral in buien. We hebben  in 3 lege boxen geprobeerd af te meren, bij alle 3 was er niet voldoende diepgang voor ons. Toen bij WSV 't Y, aan de hogerwal aan de kade. Later vertelde de havenmeester, dat het gedeelte wat nu aan lagerwal ligt, 72 uur gratis is. Daar kun je dan € 16,50 per nacht mee uitsparen. In de loop van de avond, waren daar toch wel zo'n 10 passanten. Wij betalen dan liever, om niet aan lager wal te hoeven liggen. In Marken eindelijk heerlijke mosselen gegeten.

 

Woensdag 20 augustus 2014 

We werden wakker door werklieden, die naast de boot het talud van het dijkje kwamen maaien. Na het douchen, bleek de zijkant van de boot onder gras en modder te zitten. Na het ontbijt voor het wegvaren nog even de slang er op en alles was weer schoon. Op het programma stond, het afzeilen van het IJsselmeer, wat kruisen betekende, na het verlaten van het IJsselmeer, het IJ afvaren langs Amsterdam, vervolgens het Noordzeekanaal en daar een afslag nemen, 9 mijl na Amsterdam, naar Haarlem. Totaal ongeveer 35 mijl. Bij de afslag naar Zijkanaal C, stond op een lichtkrant dat de brug was gestremd tot nader bericht. Na bellen bleek deze stremming nog minimaal een week te duren, dus weer 9 mijl terug naar Amsterdam en daar in de Oude Houthaven, om daar direct na de eerste brug, te wachten op aanvang van de nachtelijke doorvaart door de Amsterdamse grachten. Deze start meestal rond 01:00 uur, je vaart dan door de grachten tot aan de Nieuwe Meer en net door de Schipholbrug, die rond 06:00 uur wordt geopend. Daarna kun je wat slapen. In Amsterdam lag ook de Kick, die dezelfde route neemt. Nadat we nog even door Amsterdams centrum zijn gelopen, komen Marthi en Derk om een borrel en even bijpraten. Wij maken ons op op weer een nachtje door te varen, door even vooraf een tukje te doen.

 

Donderdag 21 augustus 2014 

Ongemerkt ging de woensdag over in de donderdag, omdat we nog snel even een paar uur plat konden, alvorens we om 01:40 werden opgeroepen om te starten met de nachtelijke doorvaart door Amsterdam. Het was, waarschijnlijk vanwege het slechte weer en de stremming van de brug naar Haarlem, een grote groep zeilboten die dit traject voeren, naar schatting zo'n 70 stuks. Er kan maar één maal per etmaal door Amsterdam worden gevaren. Kort na de Schipholbrug hebben aan een wachtsteiger nog een paar uur geslapen, van 6:00 tot 9:30 uur. De rest van de dag op de motor, waarbij we heel veel en heel erg lang bij bruggen moesten wachten. Daardoor liepen we net de opening van de spoorbrug bij Gouda mis en moesten daar zelfs 3 uur wachten op de volgende. Rond 20:30 hebben we vastgeknoopt aan een drijvend ponton in Capelle aan de IJssel in de Hollandse IJssel. Op een bord stond "alleen afmeren met toestemming" en ik had toestemming van de boot die voor ons lag en hij die van mij. Ook weer geregeld.

 

Vrijdag 22 augustus 2014

Na losmaken naar een brug een paar honderd meter verderop, die 10 minuten na aankomst werd geopend. Eén van de boten die ook vannacht bij ons aan de steiger lag, had er al 2 uur liggen wachten. Een uur verderop moesten we een uur wachten bij de Alblasserdamse brug, daarna verder door de Dortse Kil, door de Rietgang, langs de scheepssloperij naar Dordrecht, waar we 45 minuten moesten wachten op de spoorbrug, die eens in de 2 uur wordt geopend. Op het Hollands Diep konden we weer zeilen en gingen door tot Oude Tonge. Onderweg in de Haringvlietsluis raakten we door een onhandige manoeuvre, in combinatie met de harde wind, de sluismuur, waardoor we schade opliepen aan het polyester. Dat dit nou net nog op het eind moet gebeuren, na de vele tientallen sluizen en bruggen die we hebben moeten passeren. In het kanaaltje naar Oude Tonge, hebben we de bodem volledig omgeploegd, het was er eigenlijk onvoldoende diep.

 

Zaterdag 23 augustus 2014  

De laatste dag van onze reis! Om 10:00 uur voeren we weg uit Oude Tonge, namen de Krammersluis, waar we direct in konden. Het was goed bezeild op de Oosterschelde met een mooie wind Z4/5, zodat we als een speer naar de Zandkreeksluis zeilden. De boot voer weer in zijn thuiswater. Wij roken de zilte Oosterscheldelucht weer, herkenden de mooie kleuren van het Oosterscheldewater en genoten ervan. Reizen is prachtig, maar weer thuiskomen ook. We konden ook direct de Zandkreeksluis invaren en vervolgens nog een paar mijl naar Wolphaartsdijk, de thuishaven. Na de boot uitgebreid binnen en buiten te hebben schoon gemaakt, kwam Jan, de broer van Marian ons rond 20:30 uur ophalen met zijn busje. We gingen ons donkere huis binnen, Marian voorop. We stapten de eetkamer binnen, die ook donker was en in eens een berg kabaal en ging de lamp aan. Daar zaten onze kinderen, de broers en zussen met aanhang, de buren, kennissen, enfin een hele meute, om ons weer welkom thuis te heten. Het was hartverwarmend. Marian was helemaal ontroerd. Gelijk werden bubbels geschonken en iedereen omhelsd. Dat deed ons erg goed! Iedereen bleef nog een hele poos plakken. Er was wijn, bier, hapjes etc. geregeld. Wij hadden uiteraard de koelkast en voorraadkasten leeg achtergelaten, maar Eefje had gezorgd dat niemand wat te kort kwam. (we hoorden de ander dag van één van de familieleden, dat hij toch wel wat last van een zwaar hoofd had).

En zo zit onze trip er weer op. We hebben ruim 1.900 mijl (dat is ruim 3.500 km) gevaren, waarvan een groot deel op de motor. Dat in 3 maanden tijd. Met Wouter, Aart en vooral Jan (die 6 weken mee was) leuke avonturen beleefd. We hebben in de kuip en aan tafel geprobeerd de economische crisis op te lossen, de kamerzetels anders te verdelen, de wereldeconomie te veranderen, kennis gemaakt met vegetarisch eten, maar de wereld trok zich niets van onze ideeën aan. Daarna samen met Marian ontzettend genoten, vooral van de mooie Zweedse natuur, daarnaast van de leuke steden en dorpen. Leuke mensen ontmoet, grappige dingen meegemaakt, kortom een levenservaring die ons enorm heeft verrijkt. Dit alles zou niet mogelijk zijn geweest, als broer/zwager Jan, zoon Auke en onze aardige buren Kees en Lydia niet voor de woning, de planten en de vissen zouden hebben gezorgd. Wat ons ook goed deed, waren de reacties op de site en het besef, dat zoveel mensen ons volgden. Momenteel staat de teller op 1.850 bezoekers. Iedereen bedankt voor de getoonde interesse en meeleven. Wij hopen hiermee ook mensen die soortgelijke plannen hebben, een beetje op weg te helpen, zoals wij ook door andere mensen zijn geïnspireerd.

Wij gaan binnenkort bedenken, wat we volgende zomer gaan doen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb